Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 30 september 2011

Naturen ger positiv energi!

Hej!
Det som alla kommer ihåg bäst från den här veckan är friluftsdagen. Den var oerhört trevlig ur många synvinklar. För det första hade vi kanonväder, för det andra såg det väldigt trevligt ut då klasserna kom cyklandes i ett långt cykelled. Tyvärr missade jag den största delen av cyklingen själv eftersom jag körde elevernas packning i bilen. Eleverna var hur som helst väldigt duktiga och alla kom slutligen fram till målet. Väl uppe på berget hade vi en alldeles fantastisk utsikt och en mycket trevlig stämning. Det kändes skönt att få hålla undervisningen ute i naturen. Vi hade stationsövningar i årskursblandade grupper med de olika lärarna och i min station fick eleverna bekanta sig mera med skivlingar, soppar och taggsvampar. Entusiastiska och glada elever utförde de olika uppgifterna. Förutom övningarna fick eleverna plocka svamp och äta sin lunch som de själva hade tagit med sig. Jag hoppas verkligen vi får möjligheten att göra om det här, för det var verkligen stimulerande för eleverna att få cykla, motionera och vara ute i naturen. 
Vi fortsatte med Renata Chlumskas heartware tänk den här veckan och eleverna fick både berätta om och rita sitt eget drömäventyr. Det var en del av läxan som hon gav oss då hon var på besök i skolan. Det dök upp allt från djungelsafari och fallskärmshopp till att cykla Egypten runt eller återupptäcka den mytomspunna staden Atlantis. Det råder verkligen ingen brist på fantasi hos mina elever! Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Jag märker tydligt att eleverna tar till sig och lär sig massor under resans gång. På torsdagen var det så vackert väder så att vi bestämde oss för att gå ut på gården och rita av vyn mot slottet med det glittrande vattnet framför. Uppgiften handlade om att kunna urskilja avstånd och djup i en teckning. 
Vi har för övrigt fått nya, snygga bord i klassen! De är något mindre än de förra och vårt klassrum börjar mer och mer likna den vision jag länge haft i huvudet sedan vi flyttade in i nya byggnaden. Titta gärna in :) 
En händelserik vecka med en stor dos positiv laddning har nått sitt slut. Jag får själv bara tacka så mycket som får vara med om det hela. 
Trevlig helg! 
Mvh, Staffan 
Bilder från veckan:          
 Eleverna är redo för cykelutflykten. 

Siri trivdes uppe på toppen av berget. 

Liksom Erik och Linda...

...För att inte tala om de här glada tjejerna!

Gruppfoto högst uppe på berget. 

Svamp-stationen var både lärorik och kul tyckte eleverna.

EQ. En leopard ritar då hon gjorde det kloka valet att lära sig simma!

Utsikten från berget på friluftsdagen får tala för sig själv...

Våra nya bord blev jätte fina i klassen!

Mitt drömäventyr! Tuva ritar sig själv i en exotisk djungel...

Vackert väder gav tillfälle att avbilda 
den vackra vyn mot slottet. 

Carl tyckte det var skönt att sitta på stadigt underlag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar