Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 16 september 2011

Hurtiga tag!


Hej!

Då var det fredag igen och skolveckan har även denna gång nått sitt slut. Jag tycker det har varit en riktigt trevlig och händelserik vecka (som alltid!) med både sportiga och kreativa inslag. Den här veckan har eleverna bl.a. jobbat stenhårt i sina svenskaböcker, räknat med addition och subtraktion och gjort ett eget alfabet som vi så småningom kommer att sätta upp på väggen i klassen. Så fort alla är klara med uppgifterna så kommer det givetvis bilder här på bloggen! Den som väntar på något gott...

På tisdagen sydde eleverna nåldynor, som jag hoppas att de ska få nytta av i framtiden. För mig är det viktigt att man då och då gör saker som fyller en praktisk funktion och genom att eleverna själva gjort föremålet så får den också ett speciellt värde för dem. Det är kul att jag får hålla småslöjden i år, det känns både spännande och utmanande för mig att få utveckla den sidan av läraryrket. Det är nämligen inte alltid sagt att man får den möjligheten, beroende på timantal osv. Men det är kul att pyssla! Det kommer jag ju själv ihåg då jag var i samma ålder som eleverna! Skoljoggen blev däremot veckans stora händelse på onsdagen, då hela skolan samlades för att göra Hjorthagsrundan till förmån för alla barn som insjuknat i cancer. Det var väldigt hurtiga leoparder jag fick möta i Hjorthagens sandiga och våta spår. Det regnade och var mulet så länge eleverna sprang, men så fort vi kom till prisutdelningen så hade vi vädergudarna med oss igen. Ta en titt på bilderna nedan!

Trevligt veckoslut!

Mvh, Staffan      

Eleverna klippte ut sitt eget material till nåldynorna.

...ritade av sin modell och klippte ut de båda sidorna.   

Vips! så såg de t.ex. ut så här. Riktigt snyggt tycker jag! 

Vigor kom spurtandes förbi min kontrollplats vid skoljoggen. 
Alla elever kämpade tappert och orkade runt Hjorthagen!  

Ida stannade upp för att posera framför kameran. 

Man fick gå, lunka eller löpa. Isaac och Tuva tog det lugnt 
i spåret och såg väldigt obekymrade ut då jag mötte dem!

Snabb! Love kom i full fart förbi kameran! 
Jag hann få fram kameran i allra sista stund innan det var för sent.  

Ulrika och Juho lottade ut priser till eleverna. Leoparderna hade tur...

Robert blev den som i Leopardernas klass fick motta ett pris. 
Han blev väldigt glad för det. Grattis!

... Medan Bernadina hade en verklig tur som 
vann boken "Växelvarma varelser" då alla klasser deltog i lotteriet.  Grattis!


Leoparderna gör självporträtt av tidningspapper. Kul tyckte många! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar