Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 9 september 2011

En god utveckling...

Hej! 

Veckorna går fort på Gripsholmsskolan. Jag antar att det känns så för att vi har så mycket viktigt att göra i klassen och för att varje lektion är olik en annan. Eleverna ska ha ett stort beröm av mig den här veckan för sin goda arbetsinsats. Redan i början av veckan talade jag om för eleverna att jag aldrig någonsin under min tid med dem sett dem jobba så effektivt och koncentrerat. Vi hade lektion i SO och hade bl.a. pratat om hur man ritade en karta. Elevernas uppgift var att göra en klassrumskarta och senare också en skattkarta. Det var fullkomligt knäpptyst i klassen och alla verkade på något sett bara njuta av att sitta lugnt, gå in i sin egen värld och utnyttja sin fulla kreativitet. Det är precis det här som är så spännande i det dagliga arbetet som lärare, man vet aldrig på förhand hur ens idéer kommer att fungera i praktiken. Man kan bara hoppas att det går som man vill! Ibland blir det inte alls som man tänkt sig och ibland sker det saker som påminner en om vilket häftigt yrke man faktiskt valt. 

Eleverna har haft grupparbete om svampar denna vecka och avslutat detta tema med fina presentationer på fredagen. Vi hade för övrigt lektion två i Trivsam skola också. Då lärde sig eleverna mera om gruppen, rollerna inom gruppen och vilka olika egenskaper en grupp kan ha. Det känns oerhört bra och viktigt att vi kommit igång ordentligt med programmet. Som klass kommer vi att lära oss massor innan de tio lektionerna är genomförda. Jag är också säker på att vi varje dag bygger upp den goda atmosfären i klassen. Leoparderna har äntligen fått nya namnlappar på lådorna! Det blev riktigt fina leoparder som smyger runt klassen (tack för hjälpen Sanna!) och det nya klassrummet börjar så småningom få sin egen personliga prägel. 

Vi ses i nästa vecka, ha en trevlig helg!

Mvh, Staffan 


Bilder från förra veckan, precis som jag lovade er och några nya bilder:


Grupparbete om svampar. Alla hade sina egna 
ansvarsområden då de jobbade i gruppen. 

Jesper visade hur man "enkelt" målar porträtt i förra veckan.

Eleverna fick mycket inspiration och skaparglädje.

... och stolt ska man vara då man gjort ett 
så här konstnärligt porträtt! 

...precis som då man gjort det här spännande porträttet!  

... eller det här! Eleverna tyckte det var jättekul att skapa.

Detaljerad klassrumskarta. Ser jag inte helt fel så är även jag utritad på kartan :)

Trivsam skola lektionen gav både tid för reflektion 
praktiska uppgifter och övningar.    

Smygande leoparder vaktar numera våra lådor i klassen. 
Alla var dock inte helt klara då bilden togs. 

Vi har arbetat en hel del med spel den senaste tiden. 
Det utvecklar många goda sidor hos eleverna.  

Behöver vi mera utrymme så är det bara att
 gå utanför dörren så finner man både arbetsyta och arbetsro. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar