Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 2 september 2011

Skapande vecka!


Hej!

Det har varit en spännande vecka för Leoparderna. Tyvärr fick jag inte med alla bilder från denna vecka, men lovar att lägga med dem i nästa blogg! Förutom att vi kämpat vidare i både svenska och matte så har vi också tränat på en svampsång den här veckan. Eleverna tyckte mycket om den, och i nästa vecka fortsätter vi med den och lägger till en passande koreografi. Vi hoppas givetvis kunna uppträda med den vid något passligt tillfälle. På tisdagen fick vi möjlighet att gå på den stora porträttvisningen på Gripsholms slott. Jag lovar er att det var precis lika intressant för eleverna som för mig. Det var en fantastisk historisk samling som jag hoppas ni alla kan gå och se på. Det är nästan löjligt att vår skola får vara så nära något så häftigt som ett riktigt slott! Jag var stolt över alla elever som uppträdde mycket artigt och skötsamt på slottet under visningen. Sådant får man betalt för. Eller eleverna fick i alla fall beröm och en lite längre rast! Med porträttvisningen i ryggen kom Jesper Waldersten och föreläste mera om porträtt på torsdagen. Eleverna var intresserade och koncentrerade. De fick bl.a. pröva på att måla Mona Lisa, göra porträtt utan att lyfta penseln och att måla med båda händerna samtidigt. Det var glädje och skapande i en härlig symbios. Förutom detta har vi bl.a. gjort kungakronor och pratat mycket om alla möjliga svampar. Det har varit en väldigt trivsam vecka och jag ser fram emot nästa vecka då vi ska avsluta svamptemat och börja med nya projekt. 

En riktigt trevlig helg på er alla, 

Mvh, Staffan  

 Katarina tog med sig en Stolt fjällskivling, som hon ville
visa upp för klassen. Läcker matsvamp!

 Humöret är på topp då vi arbetar i klassen!

 På väg till slottet och porträttvisningen. Tummen upp! 
Kameran fick tyvärr inte vara med inne på slottet.

 Tillverkning av kungakronor i klassen. Modeller och papper
överallt, men titta vad fint resultatet blev...

 Tadaa!! "Om man får vara kung för en dag..."

...och alla andra som pyntat sina kronor klara! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar