Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 23 september 2011

Trötta men duktiga elever...

Hejsan!

Det blev en lite kortare vecka för eleverna på Gripsholmsskolan i och med att skolan var stängd på måndagen p.g.a. den allmänna planeringsdagen. Ändå tror jag det är bra att det redan är fredag och att eleverna får ladda batterierna över helgen. Det är som sagt en process att kunna ta in och utveckla sina kunskaper och vissa dagar kan det kännas tungt eller rentav överväldigande för eleverna. Då är det lätt hänt att de blir lite rastlösa och okoncentrerade. Det som händer då är att vi får prata om regler och ordning istället för det som vi egentligen skulle prata om. Den här veckan var precis en sådan vecka. Men det är ingen fara! Jag förstår eleverna så väl. De har massor av förväntningar på sig och arbetstakten och kunskapskraven har ökat jämfört med ifjol. Ibland är det svårt att komma ihåg att eleverna är sjuåringar och att de faktiskt har rätt att visa att de är trötta ibland. De är ju oftast så duktiga och mogna att man glömmer bort det. Hur som helst så får jag ändå känslan av att eleverna uppskattar att jag är mån om arbetsron i klassen. Jag må vara lite sträng ibland, men alla vet innerst inne att det beror på att jag bara vill elevernas bästa. Jag gillar verkligen mina elever, de är spontana, fulla av spontanitet, humor och helt fantastiska. De gör kort till mig, berömmer min skjorta på morgonen och säger saker som får mig att le resten av dagen. Och lika som alla andra människor så kan de också ha en dålig dag eller en sämre vecka. Det kan jag också ha som lärare. Det fina är ju att man varje dag får en ny chans! Det är helt enkelt så det är ibland.   

På tisdagen fick vi en guidad tur av Jim som jobbar på slottet. Han berättade bland annat inspirerande om den förmögne och ökände halvskurken Bo Jonsson Grip på slottet. Fotografering var tyvärr förbjuden inne på slottet så bilder saknas från det tillfället. I klassen har vi bl.a. arbetat med rim, gjort klart våra fina porträtt och städat lådan. Torsdag blev däremot denna veckas höjdpunkt då äventyrerskan Renata Chlumska kom på besök och berättade om sina tankar då hon besteg världens högsta berg och paddlade runt hela USA. Eleverna var verkligen som uppslukade av henne och tog till sig av budskapet hon förmedlade. Eleverna fick en läxa tills nästa träff och det känns väldigt bra att vi kommit igång så bra med Heartware - ämnet i skolan. 

Ha ett fint veckoslut, nästa vecka kommer att bli hur bra som helst :) 

Trevlig helg!

Mvh, Staffan       

Bilder vecka 38:

Jim visade oss ett minnesmärke inne i staden och
här är vi på väg tillbaka till skolan med ny kunskap. 

Grupparbete med rim. Sammanhållningen i grupperna
är riktigt bra och alla kan arbeta med alla.

Vilgot och Signe löser uppgifter med rim-korten. 

...liksom Elsa, Ingrid och Willem (händerna synliga)

Ordning och reda, städa på fréda!

Då alla papper är i ordning är det mycket lättare
att gå tillbaka till en tidigare uppgift och se om något är ogjort.

Våra porträtt blev jätte snygga! 
Det kan dessa finurliga pojkar intyga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar