Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

söndag 7 oktober 2012

Internationell prägel på veckan!

Hej!

Veckan inleddes med internationella barndagen och vi samlades i kyrkan för att lyssna på tänkvärda ord av prästen och för att ta del av elevernas afrikanska sånger. Den här gången fick leoparderna vara uppe och sjunga, och det gjorde de riktigt bra! Den här veckan har eleverna arbetat med världens sju kontinenter och de fem världshaven. Vi har också tittat lite extra på landet Egypten och bekantat oss med faraoner, egyptiska gudar och gudinnor. På engelskan har eleverna fått bekanta sig med den brittiska valutan pund. Vi hade en djuraffär i klassen, pratade om olika djur och eleverna fick sedan köpa dem av mig. För att kunna köpa djuren var man tvungen att räkna och kontrollera vilka djur man hade råd med. Därefter var man tvungen att använda sig av rätt ord och fraser för att få handla i affären. Eleverna tyckte det var oerhört kul. Min affär gick så bra att jag senare kunde sänka mina priser! Det var ett väldigt effektivt sätt att inleda eleverna på nästa kapitel i boken. På torsdagen hade vi högläsning ur Mästerkatten i stövlar. Eleverna lyssnade, ritade och skrev om sagan. Jag tycker denna typ av övning är bra med tanke på att eleverna måste memorera olika händelser, rita dem och sedan kunna komma tillbaka till dem genom att återberätta sagan i textform. Rektors elevråd har för övrigt hållit sitt första möte i höst. På klassrådet inför mötet kom eleverna fram med fantastiska synpunkter. Det är nyttigt för oss vuxna att verkligen lyssna på barnen, de har bra koll på läget. Hoppas de nya representanterna ska trivas med sina uppgifter. Första mötet gick i alla fall bra. 

Trevlig helg! 

Mvh, 
Staffan   


Internationella barndagen. Sång av leoparderna. 

Arbete med världens kontinenter. 

In the pet shop. Eleverna köper djur i djuraffären för flera pund. 

Mästerkatten i stövlar. En saga om rättvisa och tacksamhet. 

Eleverna lyssnade på sagan, ritade bilder och berättade om den på datorn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar