Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 12 oktober 2012

Vi läser, forskar och känner efter!

Hej!

Den här veckan valde eleverna en ny läsebok och tidigare i veckan besökte vi skolans bibliotek. Jag visade eleverna var de kunde hitta böckerna och repeterade hur ett bibliotek är uppbyggt. Eleverna hittade genast en lämplig bok att läsa och fick snabbt läsro inne i biblioteket. Arbetet med Tanzania har också framskridit den här veckan och vi besökte utställningen på skolan. Efter att eleverna bekantat sig med de olika föremålen så fick de som uppgift att fästa särskild uppmärksamhet på två föremål som de senare skulle skriva om. De skulle också leta reda på mera fakta om dessa föremål och beskriva hur man använder dem i praktiken. På torsdagen hade eleverna en dubbellektion i Trivsam skola. Det är viktigt att med jämna mellanrum kunna pröva sina egna värderingar och att träna på sina sociala färdigheter. Den här gången var det fokus på gruppen och dynamiken som råder i en grupp. Vi pratade också mycket om grupptryck och eleverna bidrog med väl genomtänkta funderingar. Det känns verkligen som att eleverna får allt större förståelse för samspelet i grupp, men det är också viktigt att man fortsätter att träna på det. För mig är det viktigt att eleverna förstår att vi alla är olika och att man respekterar det. Jag tycker att eleverna är duktiga på det och vi är på god väg. Det är dock alltid lika roligt att se när eleverna märker att de faktiskt själva kan bidra till ett gott klimat i klassen och till en trivsam skola. Det är då de växer som människor.

Trevlig helg!

Mvh,
Staffan


Vi besökte skolans bibliotek och eleverna fann genast bra böcker att läsa!

Eleverna utforskar afrikanska smycken från Tanzania.

Instrument, redskap och leksaker från Tanzania. Eleverna var 
väldigt ivriga på att röra sakerna med händerna.  

Afrikanskt smycke. Snygga armband produceras nu på löpande band! 

Tryckmätare. Eleverna har en övning om grupptryck. 

På tryckmätaren kan man avläsa hur svårt det är att motstå grupptryck. 
Det var intressant att se hur eleverna ställde in sina mätare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar