Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 19 oktober 2012

Rivstart med Cynthia-loppet!

Hej!

Måndag morgon var inte vilken morgon som helst, utan en morgon då Cynthia Jonströmer fyllde 40 år. Detta firade hela skolan genom att samlas för att uppvakta henne nere på Näset. Eleverna sjöng för henne och skolan överräckte blommor och en gåva. Efter att vi fått lyssna till ett alldeles lysande pianospel av en mycket skicklig elev i trean så höll några flickor i årskurs 4 en uppvärmning för eleverna inför Cynthia-loppet, som skulle bli nästa stora händelse. Eleverna sprang ute i hjorthagen och blev efteråt bjudna på tårta av Cynthia inne på Gripsholmsviken. Det var en trevlig tillställning direkt på morgonkvisten, men en rätt ovanlig sådan, även för att vara Gripsholmsskolan! På måndag morgon brukar vi ju diskutera vad eleverna har gjort i helgen och starta upp veckans arbete i klassen. Elevernas bokmärken, som de gjorde i förra veckan blev fina efter att de laminerades in. Jag hoppas eleverna ska få mycket läsglädje och användning av dessa. Den här veckan har vi arbetat vidare med de olika världsdelarna och eleverna har nu tolkat tabeller och siffror. De har också skapat egna tabeller med information om de allra högsta bergen i världen från de olika kontinenterna. Just nu pratar vi också om nord- och sydpolen och eleverna har forskat om dessa ställen och gjort olika uppgifter. I engelskan har eleverna den här veckan fått träna på sina kommunikativa sidor och samtalat om favoritfrukter. Målet är att alla ska våga prata engelska och helst också att alla ska bli bekväma med det engelska språket. Vi är på god väg, men har också mycket jobb kvar. Som tur är så är skolåret långt!

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan       


Eleverna har gjort fina bokmärken till sina läseböcker.

Uppvaktning vid Näset då Cynthia fyllde 40 år! 

Cynthia-loppet. Starten för pojkarna några minuter efter flickorna. 

Världsdelarnas högsta berg. Eleverna tolkar tabeller och siffror och 
gör sedan egna tabeller.

Forska om nordpolen och Arktis. Eleverna lär sig om klimatet på 
jordens mera extrema platser. 

Kommunikativ övning i engelska. Eleverna diskuterar favoritfrukter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar