Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 26 oktober 2012

Trevligt höstlov!

Hej!

Den här veckan har vi knutit ihop säcken inför höstlovet. Men vi har inte legat på latsidan! Vi har bland annat firat FN-dagen, lärt oss varför vi får olika årstider, varför det uppstår sol- och månförmörkelser, haft stort vernissage om Tanzania, skrivit egna sagor, tillverkat symmetriska figurer och höststädat i lådan. Eleverna har kämpat tappert ända in i det sista och veckan kunde med all rätt avslutas med en mysig filmstund och lite pop-corn. Det kom två pojkar och frågade mig om jag kunde tänka mig att låta dem överraska de andra eleverna i klassen på fredag eftermiddag. Det tyckte jag var en mycket god idé! Efter höstlovet plockar vi fram nya läroböcker och börjar på ny kula. Det ska bli trevligt att få träffa er alla för utvecklingssamtal med start v. 46. Passa på att njuta av den lediga skolveckan som vi har framför oss, så ses vi snart igen.

Trevligt höstlov! 

Mvh, 
Staffan

Årstidsväxlingar. Här visar jag hur jordens nord- eller sydpol lutar mot 
solen (gitarren) i sin omloppsbana, vilket avgör vilken årstid vi får.  

Elevernas afrikanska pärlarmband var utställningsobjekt på vernissagen.

Armbanden hade alla möjliga färgkombinationer!

FN-dagen med Ken i spetsen. Lärorik morgonsamling i 
gymnastiksalen för hela skolan.  

Elevernas Tingatingamålningar i ett stort kollage på väggen och vårt 
främsta utställningsobjekt på vernissagen. Häftiga färger!


Blåvalarnas afrikanska målningar täckte en hel kontinent!

Fantastisk konst av eftis prydde skolan som ett enda stort fyrverkeri under vernissagen. 

Eleverna skriver en saga med stödord som fokuserar 
på användning av dubbelkonsonanter. 

I rymden på engelska. Vad finns det där egentligen?

Jo, bland annat finns allt det här i rymden!

Efter att eleverna skrivit om rymden så övade de på olika dialoger
i anslutning till temat. 

Tillverkning av symmetriska figurer. Uppskattat pararbete!

Bra städat. Lådan ska vara i perfekt skick inför höstlovet! 

På fredagen bjöd en elev alla i klassen på pop-corn och filmstund. 
En fantastisk avslutning på veckan efter goda insatser av eleverna. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar