Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 28 september 2012

Utflykt, konsert och konst!

Hejsan!

Den årliga svamp- och cykelutflykten blev som vanligt väldigt lyckad. Eleverna gav sig på tisdag morgon hurtigt upp på cykelsadeln och cyklade i ett långt led ut till Hedlandet. Väl där uppe på berget hade vi stationsövningar och svampplockning. På min station lärde sig eleverna mera om geometriska figurer. Avsikten var att först reflektera över geometriska figurer ute i naturen och sedan bygga dessa med hjälp av olika material i skogen. Trots att vädret var lite höstigt och kallt så visade eleverna inga tecken på uppgivenhet. Tvärtom hade de hittat en hel del svamp och njöt av fika och trevlig samvaro uppe på bergets topp. 

På onsdagen blev det "mycket sång och lite verkstad" i gymnastiksalen. Det väldigt samspelta bandet poängterade vikten av att kunna lyssna och de lyckades trollbinda eleverna. Själv tyckte jag också att det svängde bra under låtarna. Den här veckan har vi under matematiken pratat en hel del om olika längdmått och i klassen har eleverna fått mäta sig själva med olika typer av måttband och linjaler. Att kunna omsätta abstrakta längder i praktiken genom att t.ex. mäta varandra, stärker uppfattningen om den verkliga längden för barnen. Dessutom tyckte de att det var väldigt roligt! Tingatinga-konstverken börjar för övrigt ta form nu och idag gjorde eleverna djur som de infogade i sina bakgrundsmålningar. Jag längtar efter den stora vernissagen den 24 oktober, konstverken blir helt fantastiska! Veckans sagostund handlade om anpassning till gruppen och om Kejsarens nya kläder.  Eleverna skapade i samband med sagan ett stort bildkollage, som står för deras uppfattningar om sagan. 


Trevlig helg!

Mvh,
Staffan
       

Eleverna bygger pentagoner och trianglar.

Jag har hittat en skivling!

Det var inget större problem att hitta svamp i år. 
Påsen blev fylld på bara en liten stund.

Enligt traditionen så fikar vi uppe på berget med vacker
utsikt i bakgrunden!


Konsert för eleverna. Skickliga musiker hela bunten!

Eleverna mäter varandra med måttband. 

Uppskatta, mäta och skriva ner svaret. 

En nöjd leopardtjej med sin vackra Tingatingamålning. 

HC Andersens klassiska saga utmynnade i ett stort bildkollage. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar