Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

lördag 22 september 2012

Fokus på Tanzania!

Hej!

Den här veckan blev lite kortare i och med att skolan var stängd på torsdagen. Däremot har vi hunnit med en hel del i alla fall under veckan. I engelska håller vi som bäst på att lära oss om vilda djur i djurparken och ute i det vilda. Vi kommer även i nästa vecka att fortsätta med det. Den här veckan har eleverna också arbetat med lexikonböcker genom pararbete och arbetsblad. Då läsförmågan ökat är eleverna nu redo för att lära sig tekniken hur man slår upp ord och lär sig använda böckerna på korrekt sätt. På det sättet har eleverna mest nytta av dessa böcker. Vi diskuterade också övriga uppslagsverk och andra sätt att ta reda på fakta. På onsdagen fick klassen besöka Tanzania-utställningen på skolan. Den var väldigt intressant och eleverna fick lära sig massor om livet i en helt annan miljö och om de föremål som de använder. Eleverna ställde nyfiket frågor till de duktiga guiderna och jag kunde iaktta att en och annan elev fick nya aha-upplevelser! Det är nyttigt att barn får en ärlig och korrekt bild av livet och kulturen i detta afrikanska land. På det sättet undviker man förutfattade meningar och olika missförstånd. Tanzania är ett spännande land att få utforska och arbeta med under skolåret. Utställningen bjöd eleverna på massor av vackra, handgjorda föremål och eleverna blev fascinerade av alla detaljer och av den uppfinningsrikedom som finns i detta land. Vi avslutade veckan med skapande och håller just nu på med konstverk från just Tanzania. Genren heter Tingatinga och elevernas alster kommer ni att få ta del av lite senare... Än en gång kunde jag konstatera att eleverna verkligen tycker om skapande verksamhet och det var en ren fröjd att få se fredagens slutresultat. I nästa vecka fortsätter vi med konstverken, vilket är något som jag ser fram emot. 

Trevlig helg på er!

Mvh, 
Staffan   

Arbete om djur på djurparken under engelskalektionen.

Arbete med lexikonböckerna i klassen. 

Ulf visade eleverna olika föremål från Tanzania.

Bilder från Tanzania...

Äkta föremål av masaifolket från Tanzania. 

Uppfinningar som t.ex. skor gjorda av bildäck var intressanta att se. 

Eleverna fick inte bara se, utan också känna på de olika föremålen.

Skapande arbete med Tingatingakonst. Eleverna var väldigt inspirerade 
och vågade verkligen ta ut svängarna i sina målningar. 

En viktig ingrediens i konstgenren Tingatinga är starka, klara färger
som skapar kontraster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar