Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 14 september 2012

Fullspeckad vecka för leoparderna!

Hej!

Den här veckan fick vi besök av scouten Maria, som bjöd in eleverna till en familjedag där man får pröva på hur det är att vara scout. Hon fick genast grepp om eleverna med intressant information om livet som scout, med sång och rörelser. Hoppas många kan delta denna dag! Elevernas grupparbeten i engelska börjar bli klara och det är roligt att se hur eleverna på egen hand söker fakta om de olika engelsktalande länderna. På NO-lektionerna har eleverna bl.a. fått forska om planeterna och månarna i solsystemet genom arbetsuppgifter till ett tillhörande program på datorn. Tanken är att först styra arbetet så att eleverna lär sig att hitta rätt svar bland all fakta. När de svarat på frågorna får de själva utforska programmet och då lär sig eleverna att de måste läsa korta texter för att veta hur man tar sig vidare ut i galaxen. På torsdagen kom Renata Chlumska på besök, vilket var inspirerande för eleverna. Hon visade bl.a. filmsnuttar från då hon bestigit Mount Everest och gav eleverna en relevant läxa att fundera på tills nästa träff. I övrigt har vi jobbat mycket med pärlarmbandet denna vecka och några börjar bli klara. De blev riktigt fina och jag tackar Marta för hjälp och den fina idén! Eleverna tränar finmotorik, matte och uthållighet på en och samma gång och eleverna har till och med velat fortsätta arbetet på rasterna. Så ska det låta! På fredagen avslutade vi veckan med skoljoggen ute i Hjorthagen. Till vår fördel fick vi uppehållsväder och eleverna var hurtiga och klarade utmaningen med bravur.  


Trevlig helg, 

Mvh,
Staffan      

Maria lärde eleverna lite grann om scouting. 

Grupparbete i engelska. Eleverna söker fram fakta om sina länder.

Engelskspråkiga länder. Många klara arbeten denna vecka.

Forskning om planeter och månar i vårt solsystem. 

Äventyrerskan Renata Chlumska gav eleverna en ny dos i heartware.



Pärlarmbanden blev väldigt fina!

Eleverna har valt egna färger och gjort egna mönster. 

Skoljoggen - starten!

Eleverna tyckte det var en trevlig tillställning.
 Tur hade vi också eftersom det inte regnade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar