Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

lördag 8 september 2012

Idrottsdag och några tankar om läsförståelse

Hej!

Den här veckan fick eleverna besöka den nya idrottsplanen i Mariefred. Eleverna tyckte det var roligt att röra på sig och vi hade tur som fick stadigt väder. Eleverna blandades i olika grupper med elever från både Tigrarna och treans klass. Det är sällan jag får chans att se eleverna idrotta och det var fint att se hur eleverna verkligen gav sitt bästa under de olika idrottsstationerna. Min station var fotboll och målet var att intressera alla elever för sporten. För den som inte är särskilt intresserad av fotboll är det viktigt att man presenterar sporten på ett sätt som får alla att känna sig trygga i. Därför inledde vi med olika bollövningar och att öva på olika moment som ingår i sporten. Jag förklarade för eleverna att även de bästa fotbollslagen i världen måste öva på en så enkel sak som att lägga en passning med insidan av foten. Det kändes bra att få vara ute i friska luften och tillbringa en trevlig dag tillsammans med elever och kollegor. 

Inne i klassrummet har vi denna vecka under matematiken räknat vidare med tiotal och arbetat med positionssystemet. Eleverna tyckte det var spännande att se hur stora tal det faktiskt kan finnas och det var många häpna miner då jag skrev ut avståndet mellan jorden och solen i siffror på tavlan! Vi har läst ganska mycket den här veckan och jag märker hur läsförståelsen blir allt bättre ju mera eleverna läser. Det mekaniska läsandet är en sak, men att förstå det man läser är en helt annan. Ju äldre eleverna blir desto viktigare blir det att kunna reflektera över det som man har läst. Därför tycker jag att det är viktigt att man tidigt börjar öva detta så fort läsningen automatiserats.   

Ett stort tack till Sanna och Virpi som kunde hoppa in för mig på fredagen. Det ska bli spännande att se elevernas Tingatinga målningar! 

Trevlig helg! 

Mvh, Staffan  


Arbete med tiotal i matteboken.

Eleverna räknar rutor och hittar olika samband.

Ulrika instruerar eleverna i hur stationerna kommer att gå till. 

Min station var fotboll. Det var blandade grupper 
från årskurs två och tre.

Pigga och hurtiga elever på idrottsdagen! Mellanmål på idrottsplanen. 

Läsförståelsen har ökat i klassen och intresset för att läsa växer.

Eleverna jobbar med uppgifter i "tvåhundrarutan". 

Vi har nyss börjat på med ett grupparbete om engelsktalande länder.

Eleverna har blivit duktiga läsare och allt större 
vikt läggs på själva läsförståelsen. 

Eleverna väljer själva rätt läsnivå och arbetar sedan 
med att recensera böckerna de läst.

Arbete med positionssystemet i matematik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar