Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 4 maj 2012

Aktiv vecka för leoparderna!

Hej!

Under mina studiebesök i Finland har jag kommit fram till att jag med stor sannolikhet har ett av de roligaste jobben man kan tänka sig. Det finns en genuin glädje i att se sina egna idéer förverkligas genom elevernas engagemang och skaparglädje. Elevernas spontanitet och det varierande arbetet gör också det här yrket väldigt attraktivt! Den här veckan har det funnits stor arbetsiver och intresse bland eleverna inför de uppgifter vi gjort. Som lärare handlar det mycket om att skapa bilder för eleverna, som blir verktyg i deras egen inlärning. Studiebesöken gav mig också insikten om att vi är på god väg att bygga upp Gripsholmsskolan till en riktigt bra skola för barnen. Vi har många av de rätta ingredienserna, ambitioner och stor framåtanda, precis som en bra skola ska ha! Det var intressant att se hur de jobbade i Finland och jag tog med mig godbitarna tillbaka till Sverige! Skönt var det också att höra att allt hade gått bra i klassrummet hemma.   

Den här veckan blev lite kortare, eftersom tisdagen var ledig. Juho öppnade dock veckan med en lärorik morgonsamling om Valborg. Vi har gått djupare in i temat balans, tyngdpunkt och jämvikt och eleverna har gjort nya övningar och arbeten. Vi har bl.a. studerat en gungbräda med olika vikter,  balanserat på balansplattor och gått balansgång. En av de häftigaste sakerna jag fått uppleva denna vecka var däremot då jag introducerade musikprogrammet Garageband för eleverna. Eleverna fick som uppgift att skapa egna låtar på datorn och arbetade med olika musikgenrer, instrument och ljudspår. De arbetade parvis och presenterade sina låtar framför klassen. Jag fick höra riktiga discodängor, tunga rocklåtar och elevernas olika personligheter  genomsyrade varje låt. Jag ser verkligen framemot att få jobba vidare med detta, och kanske skapa klassens egna signaturmelodi... Vi avslutade veckan med att bekanta oss med van Goghs expressiva målningar och mediokra liv. Efter det gick vi ut och målade precis det som fanns framför våra ögon. Vattnet, slottet, himlen, träden och solen. Vackert blev resultatet.

Trevlig helg!

Mvh, Staffan 

      
Juho håller en intressant morgonsamling om Valborg inför hela skolan. 

Eleverna gjorde fina majvippor tillsammans med Sofia medan jag själv  
var på studiebesök i Finland. 


Vi studerar balansen genom att gå balansgång ute på gården.

Efter det fick eleverna berätta vad de gjorde och rita sig 
själva då de utförde uppgiften. 

Eleverna gjorde stort intryck på mig med sina egna låtar de gjorde 
under den första Garageband lektionen. 

Utematte i för det mesta vackert väder på torsdagar. 
Kluriga uppgifter, men också listiga elever!

Eleverna funderar, räknar, skriver och ritar under mattelektionerna ute. 
Och de gör det också med entusiasm...

Inspirerade av van Gogh satte vi oss ute i solen och avbildade 
vackra naturlandskap runt vår skolgård. 


Eleverna skapade väldigt vackra och levande målningar. 
De målade med starka klara färger och med mycket känslor.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar