Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

onsdag 16 maj 2012

Helhjärtad halvvecka av eleverna!


Hej!

Den här veckan blev endast tre dagar lång. Ändå tycker jag att vi haft mycket att göra i klassen och det har blivit många trevliga inslag denna vecka. Vi inledde veckan med att reflektera kring bondgården. Några spelade spel på datorn som handlade om olika djur och aktiviteter på bondgården, några ritade föremål på bondgården och andra fick skriva om bondgården på ipad. På tisdagen fick vi ett givande besök av ett par föräldrar som i samarbete med sin dotter i klassen berättade om livet förr och nu - ur italienskt perspektiv, eftersom detta är den ena förälderns hemland. Eleverna fick reflektera kring typiska italienska uppfinningar och saker som starkt förknippas med Italien. Vi fick också lära oss några nya ord och bekanta oss med den ekonomiska tillväxt som skett i Italien. Vi fick bland annat se italienska båtar, bilar, motorcyklar och lärde oss lite mera om Italiens rika kultur. Eleverna var intresserade och ställde frågor. 

På tisdagen började vi göra handdockor i småslöjd. Det blev en verklig helomvändning från att tidigare arbeta med trämaterial och spikar. Eleverna har blivit duktiga på att sy och träder också allt snabbare på tråden på nålen. På onsdagen gjorde eleverna egna låtar på Garageband med trummor, bas och gitarr. Det blev precis lika häftigt som jag hade förväntat mig. Jag ser stor potential i detta program och det går egentligen att arbeta vidare med vilken inriktning som helst, eftersom eleverna hanterar basfunktionerna bra och är kreativa musikskapare. Musik kan utföras i många olika former. Den här formen kompletterar t.ex. för dem som inte alltid är så intresserade av att sjunga. 

Jag är väldigt nöjd med elevernas insats den här veckan och jag hoppas arbetsivern håller i sig ända till slutet. Det är inte långt kvar nu, och nu lägger vi i sista växeln!

Trevlig långhelg!

Mvh, 
Staffan


På måndagen reflekterade vi kring föremål på 
bondgården och framför allt kring "kofamiljen", bondens
 olika redskap och arbetsuppgifter. 
   

Då vi reflekterat klart fick eleverna rita in olika 
föremål på bondgården på det här pappret. 


Vi spelade också ett lärorikt spel om bondgården på datorn. 


Arbete med ipad i anslutning till bondgården. 


Den alldeles nybildade gruppen "Döskallarna" uppträdde med sin 
självtitulerade sång inför klassen. Vi tackar för framträdandet!


Läxförhöret i engelska gick bra även den här veckan. Eleverna 
fick uppgiften att placerade ut de engelska orden under rätt bild. 


Livet förr och nu - i Italien. Under tisdagens SO lektion
fick vi en intressant presentation om Italiens industriella och ekonomiska framfart.


Efteråt blev klassen bjudna på italienska kakor, vilket var mycket uppskattat! 


De här två gossarna tyckte att de var väldigt mumsiga...


En glad leopardfamilj tackar för sig och är hjärtligt välkomna
tillbaka för fler trevliga inslag från Italien. 


Tisdagens småslöjdslektion: tillverka handdockor. Här halvvägs 
in i processen med knappnålar som håller ihop de två delarna.


Efter det var det bara att sy fina stygn runt mallen som de klippt ut. 


Det gäller att koncentrera sig ordentligt så man 
inte sticker sig i fingret då man syr. 


Munnen och några andra detaljer hann vi inte göra 
denna vecka, men stiliga blir i alla fall elevernas dockor! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar