Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 25 maj 2012

Skolan - en miniatyrmodell av samhället.

Hej!

Med två veckor kvar till sommarlovet har vi hållit farten uppe inne hos leoparderna. Den här veckan har varit en salig blandning av allt ifrån engelska adjektiv om hår till tankeväckande partiledardebatt. På tisdagen hade vi alltså lektion i demokrati och hade val i klassen. Eleverna har egna partier och nya partiledare får hålla reda på sina partier vid varje nytt mötestillfälle. Den här gången var valfrågan som diskuterades snarare ett försök till konfliktlösning för partierna. Eleverna lyssnade först på en specifik konfliktsituation som de inom partiet skulle diskutera fram de bästa sätten att lösa denna konflikt på. Partiledarna fick sedan ta sitt ansvar och föra fram partiernas olika åsikter. Vi höll en partiledardebatt för att alla skulle få chans att ta del av allas åsikter. Sedan fick eleverna gå till "vallokalen" och till röstningsbåset för att rösta på just det parti som de upplevde hade de bästa lösningarna på konflikten. Det var oerhört spännande att se eleverna så engagerade och seriösa i de olika uppgifterna som de tilldelats. 

Röstningen togs på största allvar och valresultatet indikerade att vi alla tycker rätt lika i vår klass. När rösterna var räknade visade det sig dock att två av de fyra partierna i klassen skiljde sig från mängden och fick flest röster. Det som fascinerar med temat demokrati är att man kan ge eleverna en uppfattning om hur samhället styrs genom att göra en rätt invecklad sak väldigt enkel. Genom att rösta om något som eleverna känner igen och kan ta ställning till och att göra allt detta praktiskt i klassrummet gör att kunskapen om begreppet demokrati småningom befästs hos eleverna. Dessutom lär sig eleverna att deras åsikter är viktiga och att alla kan vara med och påverka i ett beslut. Sammanhållningen i klassen och samarbetet mellan eleverna stärks också av den här typen av övningar. 

Den här veckan har vi även städat och sorterat material i lådan, pysslat vidare med handdockorna och tillverkat morsdagskort. Jag önskar alla mammor en riktigt trevlig morsdag på söndag! Veckan avslutades med att diskutera frisyrer på engelska. Det blev en kul och produktiv avslutning på en i övrigt lyckad arbetsvecka för leoparderna.  

Trevlig helg!
Mvh, Staffan    
   


Läxan i engelska presenterades inför klassen på måndagen.

SO - demokrati och bild från "vallokalen". Vi hade ett 
spännande partival i klassen på tisdagen. Här sitter en i personalen med röstkuvert och lim. 

Vi hade också partiledardebatt så att partimedlemmarna i klassen
visste hur de tänkte lägga sin röster. 

I röstningsbåset fanns en lista på klassens olika partier att välja mellan. 

När partimedlemmarna röstat klart tog två leoparder hand om rösterna.
Så fort namnen kontrollerats sattes röstsedlarna i kuvert som limmades fast. Eleverna fick själva lägga sina röstningskuvert i den gula röstningslådan.  

Handdockorna har numera också fått en mun fastsydd i ansiktet...

Det är skojigt att se hur eleverna tänkt olika under
processens gång. 

Olika färger och material sätter en personlig prägel på dockan. 

Musik. Då vi gick igenom begreppen vers och refräng fick eleverna
färglägga de olika delarna för att lättare hålla isär dem. 

På torsdagen var det dags att städa lådan - något vi märkte var väldigt 
nödvändigt. Man samlar på sig mycket material under ett läsår.

Eleverna gjorde fantastiskt fina morsdagskort på torsdagseftermiddagen. 

Jag hoppas att alla mammor blir glada av elevernas omtanke 
och finurliga idéer!

På fredagen ritade eleverna sina frisyrer. 
Sedan beskrev de hur de såg ut på engelska. 
Efter det skrev eleverna också hur datakompisens 
hår såg ut på engelska. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar