Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

onsdag 25 april 2012

Läraren på studiebesök till Finland!


Hej!
Den här veckan blev lite kortare för min egen del, eftersom jag åker iväg till Finland på torsdag tillsammans med fyra av mina kollegor. Vi ska på studiebesök till en skola i Kyrkslätt i södra Finland och till en skola i Vasa uppe på västkusten, där jag själv utfört mina praktikperioder inom lärarutbildningen. Det ska bli spännande att se hur dessa skolor skiljer sig från vår egen skola och jag ser framemot att få samla intryck som jag kan ta med mig tillbaka till Gripsholmsskolan. 
På måndagen hade vi en demokratilektion inför rektors elevråd, som gick av stapeln på tisdagen. Eleverna är mycket engagerade, tar ansvar och tycker det är spännande att få vara delaktiga i viktiga beslut som tas på skolan. Under veckans småslöjdspass spikade eleverna klart några av geobrädena och så här i efterhand är jag lite överraskad över hur något vi aldrig gjort tidigare kunde gå så bra. Eleverna har varit duktiga på att använda lack, penslar, hammare och spik. De har visat stor iver, varit duktiga på att samarbeta med varandra och gjort en helhjärtad insats. Och låter det så, ja då är också läraren nöjd! 
På onsdagen var det skräpplockardag och barnen var flitiga på att samla in skräp. En av eleverna hittade bland annat en sko :)

Jag önskar er elever en fortsatt bra vecka och både föräldrar och barn en trevlig inkommande helg! Själv beger jag mig österut. Ha det bra så länge!
Mvh, 
Staffan   

Att räkna med kulram blir både visuellt och konkret för eleverna. 

Demokratilektion inför rektors elevråd. Eleverna bjöd på 
intressanta funderingar och förslag till förbättringar på skolan.  

Att laborera med klossar ger upphov till både glädje och kreativitet. 

Läxförhöret i engelska gick som smort på måndagen och 
eleverna insåg att det det är viktigt att göra läxan! 

Tornbyggen handlar mycket om balans, tyngdpunkt och jämvikt. 
De här tornenhade alla sin personliga prägel!


Lektion i engelska. Eleverna fick lära sig nya ord och 
uttryck i samband med en ny text som vi gick igenom. 

Engagerade elever spikade geobräden med inlevelse på tisdagen. 

Ett färdigt lackat och spikat geobräde med raka fina linjer av spik. 
Eleverna är lika nöjda som jag med resultatet :) 


Skräpplockardagen. En av eleverna gjorde ett 
ordentligt skräpfynd - en gammal sko! 

Vi hittade en hel del skräp runt området kring skolgården. 






      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar