Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 20 april 2012

Rivstart efter påsklovet!

Hej!

Det märktes tidigt i veckan att det hade varit ett längre lov för eleverna. Jag hade livliga och energiska barn på måndagen som fick inleda veckan med att berätta om påsklovet. De hade alla spännande saker att berätta och de var alla så ivriga att de knappt kunde hålla sig och vänta på den egna talturen! Det tog ungefär en dag innan eleverna kom in i de normala rutinerna igen, men efter det har jag fått se aktiva och engagerade elever hela veckan. I matematiken har vi koncentrerat oss på tiotal och ental och det kändes som om många fick en ”ahaa-upplevelse” då jag konkretiserade med bilder och multilinkmaterial. Vi har också haft mycket huvudräkning denna vecka, både inne och ute och eleverna hänger överlag med väldigt bra, trots de ibland rätt krävande uppgifterna. På tisdagen fick eleverna fortsätta arbetet med sina geobräden och det spikades för fulla muggar när gästerna från Esbo tittade in för att ta del av elevernas vardag. Jag måste säga att eleverna verkligen är duktiga på att spika, de gör det så koncentrerat och ingen har hittills hamrat sig själv på fingrarna! Mycket spikarbete kvarstår, men eleverna tyckte det var hur roligt som helst att hantera en hammare. 
Eleverna har börjat lära sig att göra presentationer denna vecka och den första uppgiften, att berätta om sig själv var inget större problem för eleverna. Så länge de får valfriheten att välja sin egen mall och ett eget utseende i sin presentation så är motivationen och ambitionsnivån hög. Våra finska gäster fick också se en glimt av händerna med olika regler på, som eleverna gjorde på tisdagen och onsdagen. De fyller en viktig funktion genom att påminna eleverna om de viktigaste reglerna. Händerna pryder nu väggen i klassen och eleverna har själva skrivit texterna på dem.
Den här veckan började vi med ett nytt område inom ämnet NO, balans, tyngdpunkt och jämvikt. Vi har gått igenom vad begreppen betyder och gjort roliga övningar som beskriver de olika momenten. Eleverna har bland annat testat sin egen balansförmåga, kontrollerat var den egna tyngdpunkten sitter och försökt eftersträva jämvikt i en del olika övningar. Vi har bland annat balanserat föremål på huvudet och studerat olika byggnadskonstruktioner som behandlar detta tema. Vi har också studerat tyngdpunkten hos gungbrädor och övriga föremål. Vid våra praktiska övningar märkte vi att en god balans leder till en kontrollerad jämvikt. För att hitta balansen måste man också hitta tyngdpunkten, d.v.s punkten där kroppen eller ett föremål kan luta sin tyngd emot för att skapa jämvikt. Eleverna tyckte övningarna var väldigt roliga! På torsdagen fick eleverna vara med om en häftig föreställning, framförd av ett tremannaband från scenkonst Sörmland. De lyckades fånga eleverna med sång, dans och lekar. De lät även eleverna själva komma upp och spela på deras instrument. Dessutom lyckades de lära eleverna lite arabiska. Under fredagens leksaksdag fick eleverna sjunga, spela gitarr, bekanta sig med bloggar och leka. En lyckad och händelserik vecka har nått sitt slut. 

Trevlig helg!

Mvh, Staffan      


Eleverna gjorde en regelhand under SO lektionen för att befästa skolans regler. Vi har pratat mycket om normer och regler den här veckan. 



Utematte. Eleverna adderade bland annat 
ihop olika föremål ute på skolgården.  

Utematte och huvudräkning. Eleverna fick tänka till ordentligt
den här gången, men de klarade ändå av uppgifterna berömligt!  


                           Eleverna spikar motiverat sina geobräden.                                                  
                         
Koncentrationen var på topp när de försökte
pricka de små spikhuvudena på den förhållandevis stora träbiten. 

Eleverna arbetar med Keynote och gör 
egna presentationer av sig själva. 


De här två tjejerna blev väldigt glada när de listade ut 
rätt kombination på brick-spelet.


Balans, tyngdpunkt och jämvikt. Eleverna tränar på att 
få jämvikt i kroppen trots att tyngdpunkten ligger på den ena benet. 

Yalla yalla Habibi! Torsdagens föreställning blev en medryckande
och mycket givande underhållning för eleverna. 

                                     
Bandet involverade eleverna mycket och här hamnade 
bland annat en överlycklig leopard bakom trumsetet!

Vi har en flitig bloggare i klassen och han tar gärna tillfället
i akt om han får möjlighet att visa och lära de andra eleverna. 
Jag får själv agera fotograf och bara njuta av elevernas engagemang!


Gitarrspel. Jag kommer själv ihåg då jag var i den här åldern och 
skulle lära mig spela gitarr. Det var inte lätt då greppbrädan var allt för bred 
och fingrarna alldeles för korta. De här pojkarna hanterade gitarren bra! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar