Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

lördag 1 juni 2013

Uffes vecka!

Hej allihopa!

Nu är det verkligen inte mycket kvar av vårterminen och sommaren är redan här. Leoparderna går snart ut årskurs två och för Staffan och mig (Uffe) väntar nya utmaningar med nya elever nästa år. Det ovanliga denna vecka var att Staffan för ovanlighetens skull var sjuk tre dagar. Det gav mig chansen att få vara leopardernas lärare ett antal dagar och det gick riktigt bra. Vi hade verkligen roligt tillsammans, fick en hel del gjort och fixade dessutom en överraskning till Staffan. 

I samband med årets Afrikatema skrev eleverna egna sagor som utspelade i djungler, på savanner och längs ringlande floder. Sagorna sammanställde vi till en egen sagobok: ”Leopardernas Afrikasagor” som vi överraskade Staffan med. Jag blev mycket glad över den entusiasm och iver som eleverna visade denna uppgift och fantasin flödade verkligen!

Liksom tidigare veckor hölls även denna vecka en utvärdering för att kolla vad eleverna gillat mest och minst. Trots att sagoskrivandet kändes roligt var det ändå ett annat tema som fortsatte vara det mest populära: rymden, stjärnorna och vårt solsystem var det som eleverna gillade mest och helst lär sig mera om. Den här veckan har vi studerat planeterna i vårt solsystem, talat om tyngdkraft och omloppsbanor samt funderat på vad sol- och månförmörkelser egentligen beror på. Eleverna håller dessutom på med pararbeten om de olika himlakropparna. Ett annat stort plus har många elever gett åt sångövningarna inför nationaldagen och skolavslutningen! 

Det som den här veckan varit jobbigast tyckte leoparderna att diktamen och stavningsövning varit. Det är klurigt att hålla koll på hur man skriver -ng och - j ljud i olika ord! Men träningen har gett resultat! Också matematiken upplevs av en del som svår, men klockan börjar sitta riktigt bra för de flesta nu.
Nu kör vi på tre dagar nästa vecka och sen är vi inne på den absoluta slutspurten! Jag är glad för att jag här får tillfälle att tacka alla leoparderna för en rolig vårtermin och önskar er alla ett skönt sommarlov när det väl kommer. Ha det bra, vi ses!

Mvh
Uffe Skinnar


Leoparderna skrev en hel sagobok medan Staffan var sjuk.

De här flickorna gjorde den fina pärmbilden!

Den här leoparden skrev sagobokens längsta saga. "Skattberget" 
ger en spännande upplevelse på hela nio sidor :)

Tema rymden. Jag demonstrerar en månförmörkelse där solen (en ficklampa) 
lyser på jorden (en basketboll), som i sin tur kastar en skugga på månen (den röda bollen). 

Sångövning på fredagen ute tillsammans 
med Tigrarna, Delfinerna och Blåvalarna. 

Elevernas trafikmärken är klara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar