Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

onsdag 5 juni 2013

Sommarexpeditionen 2013!

Hej!

Vi inledde denna tredagarsvecka med lite utematte. Vi koncentrerade oss främst på att uppskatta tid och räkna sekunder. Eleverna gjorde olika övningar där de först skulle gissa hur länge olika aktivitet tar. Sedan avslöjade jag den korrekta tiden efteråt. Eleverna hade god tidsuppfattning och var väldigt duktiga på att uppskatta tid. 

På tisdagen hade vi den efterlängtade sommarexpeditionen! De paddlade i hård vind, de köade för att få klättra på en bergsvägg, de paddlade vidare och de vandrade hela den 9 km långa vägen tillbaka till baslägret. Allt detta med ett leende på läpparna och utan några som helst negativa tankar. Jag är stolt över eleverna och jag tackar alla som gjort expeditionen möjlig. Det var en ren fröjd att få strosa runt i de sagolika Åkersskogarna...

På onsdagen uppmärksammade vi Sveriges nationaldag på skolan. Magnus höll i trådarna och eleverna skålade med cider och sjöng sånger. Vi har två lediga dagar framför oss och sedan inleder vi den sista skolveckan. Tiden går fort då man har roligt.

Trevlig nationaldag!

Mvh, 
Staffan     

Eleverna står i en cirkel och räknar. De ska sätta sig 
då det gått exakt en minut. Vi kom fram till att man lätt räknar 
sekunderna lite för långsamt. 

Uppskatta tid. De här två eleverna uppskattade 
hur lång tid det skulle ta att gå över fotbollsplanen.

Sommarexpeditionen 2013! Samlingen vid Krampan på morgonen.

Mina duktiga hjälpredor i kanoten! 

Vinden blåste ordentligt och vi var alla tvungna att 
kämpa för att hålla rätt kurs!

Efter en lång paddling pausade vi och eleverna fick 
klättra på en riktig bergvägg. Eleverna var duktiga på detta!  

Det räcker inte med att klättra upp, man måste klättra ner också!

Glada elever som nyss avslutat paddlingen och ska inleda den drygt 9 km 
långa vandringen tillbaka till baslägret. 

Vi vandrade genom en syrerik, naturskön skog. Det kändes nästan 
som en avkoppling efter att ha stridit mot vinden ute på vattnet! 

Eleverna hittade en stor skalbagge som de blev väldigt förtjusta i!

Eleverna får vindruvor och cider innan samlingen.

Magnus håller i trådarna inför nationaldagen.

Den svenska flaggan i topp och vi firar Sverige
inför nationaldagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar