Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

söndag 16 juni 2013

Sista veckan med leoparderna...

Hej!

Med blandade känslor skriver jag det sista blogginlägget för läsåret. Min tid med leoparderna är över och jag kan konstatera att tiden rusat iväg i en våldsam fart. Det känns inte alls längesedan jag satt där ute i den lummiga trädgården vid Näset och åt mellanmål med mina förskolebarn. Det händer mycket på tre år och det är först nu som jag kan se hur eleverna vuxit, mognat och formats av varandra. Det har varit en spännande resa och en resa jag inte kommer att glömma. Leoparderna var min första klass och för leoparderna var jag deras första lärare. Det är ju sådant man brukar komma ihåg. Jag har fått lära känna varje elev och jag har fått se varje elev utvecklas, det är jag väldigt tacksam för. 

Vi inledde sista veckan och måndagen med ett uppskattat besök på hembygdsgården. Eleverna var mycket förtjusta i att lära sig om och utföra gamla sysslor. Skolavslutningen på fredag var stämningsfull som den brukar vara och alla klasser gjorde väldigt bra ifrån sig. Nu väntar ett långt sommarlov och nya utmaningar för oss alla till hösten. Det kommer att bli riktigt bra, det är jag övertygad om. Tack för de fina orden av er föräldrar på fredagen och tusen tack för den fina gåvan jag fick av er. Det kommer att värma länge... 

Njut av sommaren och sköt om er!

Mvh, 
Staffan    


Bilder från hembygdsgården: eleverna bekantar sig med 
målarens gamla verktyg. 

Eleverna vässer knivar i en gammal slipsten.

Tekniken var viktig för ett gott resultat!

Eleverna hjälper varandra att såga i sågbocken.

Eleverna jobbade i små grupper och fick utföra olika 
sysslor vid varje station.

Den här gruppen hade tvinnat tråd till fina arm- och halsband.

Leoparderna fick också tvätta kläder på gammalt vis!

Den här leoparden hittade en gammal vävstol.

Sandpappra och slipa smörknivar var en annan uppskattad syssla på gården.

På slutet av vårt besök på gården dök en luffare med
dragspel upp och underhöll eleverna med gamla visor. 

Lådan töms och det nalkas sommarlov...

Eleverna höll presentationer om vad de skulle göra på sommarlovet. 
Det var intressant!

Skolavslutningen. Flaggan halas ned vid läsårets slut.

Årskurs 1 och 2 hade ett glatt och väl inövat framträdande! 

Leoparderna åt glass och reflekterade över gamla minnen 
på den allra sista lektionen innan skolavslutningen.

Vi kommer alla att sakna dig och önskar dig all lycka framöver!

Allting har ett slut. Tack leoparder för vår tid tillsammans! 
Jag kommer att sakna er... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar