Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 24 maj 2013

En strålande vecka tillsammans!

Hej!

Vi har haft en alldeles strålande vecka tillsammans. Jag har tillbringat veckan tillsammans med duktiga, pigga, och framför allt glada elever. Hoppas den fina formen håller i sig ända fram till sommarlovet! Eleverna fick utvärdera sin vecka på fredagen och jag ska försöka sammanfatta deras tankar. 

Det här var roligt: Att gå på skolbio, eftersom filmen var jättebra! Att få lära sig om solen och om stjärnorna i rymden. Det känns extra kul att eleverna visar så stort intresse för rymden m.t.p. att jag själv också är väldigt intresserad. Jag är lika inspirerad som eleverna!

Det här var svårt eller tråkigt: Eleverna tyckte det var tråkigt att simningen uteblev. Det får jag ta på mig, eftersom schemat krånglade den här veckan. Några tyckte att diktamen fortfarande är lite svårt medan andra upplevde att inget hade varit tråkigt eller svårt den här veckan. 

Det här lärde sig eleverna mest om: Om solen och stjärnorna i NO, ng-ljudet i svenska och nya ord och uttryck i form av engelska sagor.

Det här ville eleverna lära sig mera om: Rymden, sagor på engelska och om nya svenska djur. 

Det var den veckan i stora drag. 

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan

Eleverna gör parvis en saga på datorn som ska innehålla många adjektiv.

Pararbete om svenska djur. Den här gången om vargen.

Vincent van Goghs stol som han ofta satt på i sitt rum. 

Vincent van Goghs skor som han brukade ha på sig.

Sagor på engelska som utmynnat i teckningar och bildtexter.

Den här veckan har vi läst om Frances Fix, en kanin som reparerar 
olika föremål som gått sönder.

Här reparerar Frances Fix ett trafikljus.

Våren över Gripsholms slott är nu uppe på väggen.
 De är alla väldigt konstnärliga och noggrant gjorda.  

Ett exempel.

Ett annat exempel.

Diktamen är lärorikt, men enligt eleverna också lite tungt. 

Eleverna tyckte om att lära sig om stjärnornas liv. En nebulosa
är vaggan för nya stjärnor som föds och färgerna fascinerade eleverna. 

Eleverna utvärderar veckan och klarar själva av att 
leta schemat från internet, skriva en utvärdering, bifoga den och 
e-posta den till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar