Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

lördag 4 maj 2013

Valborgsveckan!

Hej!

Den här veckan blev lite kortare i och med att vi var lediga 1:a maj. Jag ska försöka sammanfatta hur eleverna upplevde sin vecka efter att nu ha läst deras utvärdering. Det roligaste den här veckan var att lära sig mera om nattdjur och den här veckan specifikt om igelkottar och sniglar. Eleverna tyckte också att idrotten där leoparder själva fått hålla i trådarna var uppskattat. Det som eleverna upplevde att de lärt sig mera om den här veckan var främst om begreppet vikt i matematiken och om kilogram och gram. Många elever upplevde också att de lärt sig mera engelska ord och uttryck den här veckan och att prata engelska. De flesta eleverna upplevde att inget hade varit svårt eller jobbigt den här veckan. Det som framkom var dock att engelska dialoger och att lära sig adjektiv hade varit rätt svårt. Det som eleverna ville lära sig mera om var främst om vikt i matematiken, vad olika föremål väger och att lära sig mera om enheterna kilogram och gram. Många elever ville också lära sig mera om nattdjur. Eleverna var i övrigt väldigt intresserade av att lära sig om konstnären Vincent van Goghs liv och fick uppgiften att ta sig an något av hans kända verk. Vi pratade om Vincents sätt att uttrycka sig och använda färger. Det är alltid lika spännande att se hur slutresultatet kommer att bli, men det bådar gott (det gör det alltid då leoparderna målar!). Eleverna har tillsammans valt minst sex olika kända verk att måla och jag ser verkligen fram emot att se hur de utvecklas. Vi har haft en bra vecka.

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan

Valborg 2013 på Gripsholmsskolan. Eleverna har gjort egna kransar! 

Juho och Magnus hissar den svenska flaggan i topp.

Här övas engelska dialoger.

Liksom här...

Och här!

Problemlösning med vikt, i häftet den här gången. 

Eleverna lyssnar till en engelsk saga berättad av magistern själv :)

Eleverna är inspirerade av van Gogh och målar kända verk av honom.

"Blommande mandelträd" har t.ex. här påbörjats... 

En elev gav sig på att börja måla självaste Vincent!

Ett av Vincents eget självporträtt...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar