Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

onsdag 8 maj 2013

Kort men effektiv vecka!

Hej!

Det blev en kort vecka det här. Den har varit trevlig och eleverna har varit riktigt duktiga. Framförallt under Ingmars undersökning om FN och barnkonventionen. De tyckte det var roligt att fylla i frågeblanketten och frågade Ingmar om han skulle komma tillbaka. Det kanske han skulle, men först senare i höst, och då för att  redogöra för sina resultat. Vi hann inte göra så mycket häpnadsväckande den här veckan, men en tanke som jag vill dela är att eleverna gör bra ifrån sig under diktamenstillfällena. Många har läst läxan noggrant och många elever skriver väldigt fina bokstäver, vilket gör att det också kan ta lite mer tid än man tänkt sig. Jag försöker anpassa diktamen så att alla i lugn och ro hinner formulera sina meningar. Däremot är det bra för eleverna att lära sig bli snabba och effektiva i sitt skrivande. Hur som helst, diktamen ska vara något som är roligt, men också utvecklande och lärorikt. På onsdagen blev det en hel del Vincent van Gogh och eleverna börjar bli klara med sina målningar. När alla är klara kommer jag att visa fler bilder. Men nu, några dagar ledigt framöver. Det behöver barnen efter en god insats denna vecka. 

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan  

På tisdagen fyllde eleverna i Ingmars frågeformulär andra gången.
Undersökningens syfte är att förändra barnkonventionen till mera lek för barn.  

Läsepåsen är fortfarande viktig och jag påminner alla elever 
att hålla ut med läxorna och läsningen de sista veckorna. Snart 
är det sommarlov!  

En elev härmar Vincent van Goghs porträtt! 
Jag kände att ett foto verkligen var på sin plats :)

Eleverna (och Uffe) studerar viktiga detaljer i Vincents målningar...

Ett av Vincents 37 självporträtt börjar ta ny form i leopardklassen...

En elev avbildar omsorgsfullt detaljerna i Vincents stol 
som han ofta satt och målade på runt år 1888 i sitt hem i franska Arles. 

En annan elev valde att avbilda Vincents berömda målning av sina 
egna skor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar