Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

söndag 10 mars 2013

Våren anländer till Gripsholmsskolan!

Hej! 

Den här veckan har våren kommit till Gripsholmsskolan. Solen har börjat smälta det tjocka istäcket på skolgården och den isiga eller på sommaren sandade gången mellan konstgräsmattan och husfasaden har blivit fylld med vatten. Eleverna hade genast fått en ny favoritlekplats och snart började också eleverna hjälpa varandra att ösa bort vatten med hjälp av kreativa rörfunderingar och pulkor. Det var som att se flitiga tomtar jobba i tomteverkstaden! Jag har många gånger fascinerats av den kreativitet barnen har ute på skolgården, och när de förklarar för mig vad de håller på med så känns det faktiskt oftast väldigt vettigt. Att eleverna försöker få bort den lilla översvämningen från skolgården är både företagsamt och beundransvärt i mina ögon. Dessutom hittar de på egna redskap och gör det tillsammans. Sådant blir man glad av att se!    

Den här veckan har Jenny haft svenska på morgnarna och gjort en del tester med eleverna. Det är bra att då och då kartlägga var det finns svårigheter för att kunna veta vad vi ska lägga krutet på. Eleverna har verkligen ansträngt sig och gjort sitt yttersta under dessa tillfällen. Testerna tog dock stor energi och koncentrationen blev dessvärre lidande inför de andra lektionerna. Vi blev redan i början av veckan tvungna att repetera ordningsreglerna för att få rätsida på det hela. Det visade sig att en liten genomgång räckte för att få tillbaka eleverna på banan igen. Efter dessa små påminnelser fick vi mycket bättre ordning, arbetsro och en trevlig och aktiv vecka tillsammans. Så är det ibland och ingen skada skedd. 

Trevlig inkommande arbetsvecka!

Mvh, 
Staffan


Svenska med Jenny på morgonpasset och fokuserade elever.

Eleverna läser om olika högtider på SO-lektionen. Sedan skrev 
de och berättade om sin favorithögtid.

Presentationer av elevernas husbyggen i småslöjd. Eleverna har skrivit
texter som utmynnat i ett hus med detaljerad inredning. 

Den här gruppen hade gjort ett stort hus med öppen bl.a. öppen spis inuti. 
Eleverna förklarade också vilket material de använt sig av och hur de fungerade
till interiören. 

De här två eleverna hade bl.a. gjort en pool på taket i sitt hus!

Materialens egenskaper. Den här gången med fokus på tyg. 

Vårvädret bildade en liten flod på skolgården. Eleverna hjälps åt att
få bort vattnet med hjälp av rör och pulkor! Företagsamt tycker jag.  

En leopard passade på att fiska lite i "floden" :) 

Våren och slottet. Eleverna skissar och avbildar slottet ute i det vackra 
vårvädret.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar