Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

söndag 3 mars 2013

Tillbaka efter ett harmoniskt sportlov!

Hej!

Vi är tillbaka efter sportlovet och eleverna verkar ha haft det bra. Eleverna känns harmoniska, utvilade och motiverade med skolarbetet. Jag var borta på torsdagen då en elev hade hållit en alldeles lysande presentation om sitt resmål från sportlovet. Det här börjar bli en ny trend, men ingen dålig sådan. Jag tycker det är oerhört kul att eleverna känner att de vill berätta, inspirera och läsa för de andra i klassen. Jag hoppas att trenden håller i sig. På onsdagen hade jag själv lektion med en annan årskurs då eleverna fick gå på Skypekonferens med Renata Chlumska. Förra gången fick vi som läxa att ta reda på världsdelarnas högsta berg. Eleverna hade med sig uppgiften och visste precis vad som gällde. Tigrarna hade tagit reda på månens högsta berg. Den nya heartwareläxan var att fundera över motgångar man haft och att ta reda på hur man tog sig igenom dem. Renatas nästa äventyr är att åka upp i rymden och sväva runt en kvart i tyngdlöshet. Det skulle inte vara så dumt det! Vi ska vara stolta över att få ha en mentor som verkligen vet vad hon talar om och som fått uppleva saker som de allra flesta människor aldrig får möjlighet att göra. På onsdagen fick vi också träffa SSL (vänortsföreningen i Strängnäs) som kom och visade upp fräscha bilder från sin senaste Tanzaniaresa. Det var spännande att se skolvardagen i en helt annan miljö. Eleverna ställde många kloka frågor om deras resa och det ska bli kul att arbeta vidare med afrikatemat i vår. Det känns bra att vara igång igen och snart ses vi på utvecklingssamtal!

Trevlig inkommande vecka!

Mvh, 
Staffan


Eleverna övade bl.a. ryggsim på simningen.

På onsdagen hade vi Skype med Renata Chlumska.

Eleverna hade med sig heartwareläxan från förra gången till 
Skypesessionen.

Eleverna har blivit allt ivrigare på att hålla frivilliga presentationer
från sina resor. Det är alltid lika trevligt!

En av eleverna hade med sig ett bildspel om sin hund som fått hundvalpar.  

Things you do in a day. Eleverna berättar handlingen på engelska
i en bildserie från morgon till kväll  

Berättelsen om mig. Eleverna har beskrivit sig själva och
håller presentationer för klassen.  

På fredagen blev de flesta elever klara med sin Mona Lisa målning. 

Ett vackert och färgglatt exemplar! 

Uffe gjorde också ett konstnärligt exemplar. Vi misstänker 
att han rört en pensel förut!

Elever som var färdiga med Mona Lisa fick välja 
ett valfritt konstverk att porträttera. Många ville göra 
den här målningen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar