Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 22 mars 2013

Positiv utveckling för eleverna!

Hej!

Utvecklingssamtalen är över för denna gång och jag konstaterar att eleverna utvecklats en hel del sedan förra gången vi träffades för samtal. Det första jag märker är att eleverna blivit mer verbala och vill gärna diskutera skolgången. En annan sak som jag märker är att eleverna utvecklats mycket när det gäller att ställa sig framför klassen och hålla muntliga presentationer. Klassrummet är en plats där vi övar, där man får säga fel, men också en plats där vi gör framsteg. Allt färre elever upplever att det är läskigt att ställa sig där framme och har eleverna lyckats bra med detta en gång så vill de gärna göra det igen. En tredje sak som återspeglar nuläget bland eleverna är att de börjar få bättre kontroll över sina arbeten, över sitt material och över läxorna. Eleverna börjar med andra ord ta ett allt större ansvar för skolgången. Det märks i klassrummet att eleverna hela tiden blir lite äldre, lite mognare och lite säkrare för var dag som går. Det är också kul att se hur eleverna verkligen vill skärpa till sig under utvecklingssamtalet. De vill gärna veta hur det har gått för dem och de är intresserade av hur lärarna bedömt deras kunskaper. 

Inkommande vecka blir lite kortare i och med påsken, fast med många trevliga inslag. Sedan väntar ett skönt lov. Det är eleverna värda, de har jobbat lika flitigt och motiverat som alltid. Nu kopplar vi i sista växeln och fortsätter hålla fokus. 


Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan 

Eleverna forskar och skriver om massajerna i Afrika. 

Utematte. Eleverna studerar begreppet "en fjärdedel". 

Utematte. Den här gruppen demonstrerar begreppet "en tredjedel". 

Vi har börjat bygga grunden till vår afrikanska by med hönsnät, 
tidningspapper och tapetklister. Tack Marta för hjälpen!

Juho berättar om Earth hour för oss tillsammans med fyrorna och femmorna. 

Diktamen. God arbetsro och stor koncentration i klassen. 

Eleverna gjorde påskplakat och påskkort på bildkonsten. 

De här flickorna stod för en färgglad kreation. 

De här leoparderna gjorde en höj- och sänkbar påskkanin. 

Ett påskkort i påskens färger. 

Vårblommor, påskkycklingar och påskägg. 
Plakaten och korten kommer eleverna att ge till skolans kökspersonal
som tack för att de alltid är så snälla mot dem! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar