Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

torsdag 29 mars 2012

Från sandpapper till Gustav IV Adolf!

Hej!

Den här veckan gick av naturliga orsaker väldigt snabbt. Dels för att vi har gjort väldigt mycket med klassen, men också för att en vikarie hoppar in för mig på fredagen. På onsdagen hölls den sista slottsvisningen på Gripsholms slott, vilket kändes lite vemodigt. Det har varit rent ut sagt fantastiskt att få ta med hela klassen och lära sig mera om kungarna och om deras spännande liv. Men allt roligt har ett slut sägs det ju. Den här veckan började vi för övrigt tillverka våra egna geobräden. Det var en trevlig syn att se eleverna sandpappra sina klossar ute på skolgården med fokuserade miner. På onsdagen fick vi även besök av Anna-Lena som kom och berättade för oss om hur man sköter sina tänder och vilka saker som kan vara bra att tänka på så att tänderna hålls hela och fina. Hennes skådespeleri kom också väl till hands då hon genom att klä ut sig till en superhjälte testade elevernas kunskaper om tandborstning. För ett tag sedan lovade jag annars att visa er bilder av de nya leopardskyltarna på elevernas lådor. Det passar bra att nämna det nu, eftersom vi den här veckan fått en jättelik whiteboard. Vi har också flyttat på TV-skärmen, några hyllor och på mitt skrivbord. Resultatet blev ett väldigt trivsamt och mer öppet klassrum. Ta gärna en titt in rummet då ni hämtar era barn! På torsdagen hade vi utematte, något som eleverna tycker är väldigt kul. Men den här gången hjälpte inte ens solen då den kalla vinden höll på att ta oss. 

Snart är det påsk och eleverna börjar verkligen vänta på påsklov. Nästa vecka innehåller dock en hel del trevliga inslag med barnboksgala, påsksamling och äggpickning, så nu är det bara att bita ihop för eleverna och orka den sista biten ända in i mål! 

Trevlig helg på er!

Mvh, Staffan 

Eleverna sandpapprar sina geobräden. 

Efter sandpapprandet blir det att lacka dem 
och till slut att sätta in spikar i dem. 

Exakt i detta rum och vid detta skrivbord skrev Gustav IV Adolf
 på ett papper som avsatte honom som kung. 

Tandhygien. Anna-Lena berättar om hur man sköter tänderna på bästa sätt. 

...plötsligt som en superhjälte dök upp i klassen. 
Eleverna lärde hjälten hur man borstar tänderna. 

Nya leoparder på lådorna i ett omorganiserat klassrum!

De gjordes i olika miljöer. Den här leoparden vandrar i en tropisk miljö! 

Utematte och antalsräkning. "sju, åtta, nio..."

Solen sken, men det var kallt som tusan! 
Det var skönt att gå in i värmen efter lektionen. 

Ny whiteboard i klassen. Något som eleverna uppskattade väldigt mycket!

Så mycket att de faktiskt kramade den...

Den nya klassrumsvyn med lärarens arbetsbord i rummets 
bakre hörn och med borden sammanfogade så att eleverna numera sitter i grupper. 

Eleverna gör en geometristad. De här eleverna 
gjorde staden tredimensionell.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar