Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 28 oktober 2011

Trevligt höstlov!

Hej! 

Vi sparkade direkt igång en ny vecka med en morgonsamling för hela skolan på FN-dagen. Ossy höll den här gången i trådarna och eleverna försökte hänga med så bra de kunde, eftersom största delen av morgonsamlingen faktiskt var på engelska! Nina hjälpte till och översatte en del, men det verkade ändå som om eleverna förstod budskapet. Jag tror att det är lärorikt för eleverna att man smyger in ett främmande språk också i ett mer vardagligt sammanhang, som t.ex. under skoldagen och på morgonsamlingar. 
På eftermiddagen bildade eleverna egna partier och gjorde valaffischer som skulle locka folk att rösta på dem. Det blev väldigt fina arbeten! Senare i veckan började vi knyta ihop saker och ting innan höstlovet och  skrev bl.a. klart våra drömäventyr. Vi fick för övrigt brev av Tigrarna i förra veckan, det tyckte vi var väldigt trevligt. Vi har jobbat mycket med datorerna den här veckan, och därmed har också många elever hunnit svara på brevet! Jag tycker det är strålande att det förekommer brevväxling mellan parallellklasserna. Dessutom lär sig eleverna mycket eftersom många moment ingår i processen. Man måste veta hur ett brev skrivs, man måste kunna läsa lite grann, man måste hitta tangenterna på datorn och man måste framförallt vara lite påhittig!
På torsdag eftermiddag förberedde vi klassrummet inför vernissagen, städade fint och gjorde i ordning. Elevernas porträtt blev riktigt fina och jag hoppas att ni föräldrar uppskattade eftermiddagsvernissagen.          
Veckan avslutades i amerikansk stil och som belöning för många effektiva arbetspass i veckan så ordnade skolan en Halloween fest, vilket var mycket uppskattat! Ta en titt på bilderna nedan! Nu blir det en veckas återhämtning för barnen och så ses vi snart igen. 
Ha ett skönt och avkopplande höstlov!
Mvh, 
Staffan 

När man arbetar med datorn är det bra om man har
en kompis som man kan få goda råd av. 

Eleverna svarar på breven vi fick av Tigrarna...

Polispartiet säger sitt!

Hjälpa världen-partiet vill hjälpa de fattiga i samhället.

Fruktpartiet ser till att frukterna blir renare.

Skräp partiet lovar att sortera skräp om man röstar på dem.

Artkännedom. De sista grupperna blev klara med 
grupparbetena om bär! Jag tycker de är duktiga på att skriva.

Jag hoppas att ni tyckte om fotografierna i leopardramarna på vernissagen!

Yttre rymden från förra veckan. Stjärnor och nebulosor 
med vackra färgkontraster.

Halloween! Fredagen var en pyssel och festdag:

Love gjorde bl.a. en fire fly!

Eleverna var läskigt utklädda och man 
kände knappt igen vissa :)

Häftig utstyrsel!

Freja hade med sig skelettet Frankenstein, som satte
skräcken lös i gymnastiksalen dagen till ära.

Bernadina vann ett pris i en danstävling på festen.

Lottis smälte in perfekt i det suddiga Halloween mörkret!
                      


              Trevligt höstlov på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar