Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 14 oktober 2011

Berömliga elever!

Hej!

Den här veckan inleddes med att jag läste en brasiliansk saga för barnen på engelska. Ett av målen var att de skulle lyssna till ord som de kände igen och att lära sig några nya ord. På tisdagen hade vi skapande skola under SO-lektionen och vi begav oss till slottet för att lyssna till Jim som berättade om Gustav Vasa. Vi tittade på olika porträtt och hade rundvandring i slottets många salar. Att vara på slottet är spännande för barnen (och för mig också). Det finns så mycket att se och att lära sig om! Rosbuketterna av lönnlöven blev för övrigt riktigt fina. Eleverna arbetade så fokuserat och tysta under småslöjdspasset  så vi fick beröm av rektorn. Det tycker jag vi ska ta åt oss av. Belöningen från mig kom redan följande dag, då eleverna fick lägga sig (bekvämt) på golvet, slappna av och bara lyssna till vacker medeltida musik med gamla stränginstrument.  
Veckan framskred och elevernas drömäventyr börjar så småningom vara klart skrivna på datorn. Vi fick som sagt läxa av Renata Chlumska då hon var på besök och eleverna har ansträngt sig hårt med att fundera ut ett äventyr och allt vad man behöver för att kunna nå sitt mål. Vi avslutade veckan med att göra grupparbete om de vanligaste bären i skogen och några grupper hann också presentera sitt arbete. Jag måste säga att läs- och skrivutvecklingen har gått framåt då jag ser texterna som eleverna skrivit. Ambitionsnivån har också höjts jämfört med ifjol. Det känns riktigt bra! På fredag eftermiddag visade Robert engagerat oss hur man använder ett animations- och ritprogram på datorn. Jag fick stå på sidan och bar följa med beundrat. Det är oerhört kul med alla egna initiativ som eleverna tar. 
Summa summarum. En väldigt trevlig vecka tillsammans med eleverna är slut, men lyckligtvis ses vi alla igen efter helgen!
Trevlig helg!
Mvh, Staffan 

Eleverna på väg tillbaka till skolan efter en 
intressant slottsvisning om Gustav Vasa. 

Grupparbete om bär. Här ses hjortron-gruppen!

Ida gör sin del av uppgiften i lugn och ro i klassen. 

Robert visar oss hur man använder ett program på datorn. 
Eleverna lyssnar knäpptysta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar