Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 21 oktober 2011

Förkylningen slog till...

Hej!
Den här veckan blev lite annorlunda än vad jag hade tänkt mig. På måndagen var dock allting ännu frid och fröjd och jag introducerade ett nytt, spännande begrepp för eleverna: demokrati. Då man läser ordet rakt upponer så ser det lite komplicerat ut och många undrar säkert varför eleverna ska känna till det. Först och främst är det ett intressant begrepp och något som eleverna omedvetet redan har sysslat med sedan de började i förskolan. Detta genom bl.a. gemensamma beslut i samband med rektors elevråd. Enligt läroplanen så är också demokrati ett begrepp som eleverna bör bekanta sig med under årskurs 1. Det har hur som helst varit väldigt spännande att se hur eleverna lyst upp då de insett att de faktiskt själva får vara med och påverka i olika beslut i skolan. Eleverna har börjat ta mera initiativ nu jämfört med tidigare då vi har elevråd, eftersom alla har åsikter om något i skolan. Att själv få vara med och påverka i ett beslut tror jag är viktigt för bl.a. den egna trivseln i skolan och vilken attityd man har mot skolan. Dessutom är det bra för eleverna att  lära sig lyssna på andra och ta ställning till vad andra tycker. I nästa vecka fortsätter vi med demokratibegreppet och kommer att göra valaffischer på datorn och lära oss mera om själva röstningsprocessen. 
På tisdag morgon började jag känna mig ovanligt seg i kroppen och på eftermiddagen förstod jag att jag behöver vara hemma ett tag för att vila upp mig. Förkylningen hade tagit mig och jag fick hålla mig hemma under täcket både onsdag och torsdag. Lyckligtvis kunde Linda hoppa in för mig med kort varsel, vilket kändes bra. På fredagen var jag tillbaka igen, något mörbultad, men ändå frisk. Vi löste räknesagor om rymden i klassen och sjöng igenom sångerna ur Majas alfabet. De klingade fortfarande lika vackert som tidigare och eleverna kunde texterna väldigt väl trots att vi inte sjungit dem på länge. Sedan blev det leksaksdag för eleverna, och den godisen smakar alltid bra efter en lång och tung arbetsvecka! 
En kortare vecka för min del, trots en ”vanlig vecka” för barnen. Jag hann tyvärr inte ta många bilder denna vecka, men tar nya tag i nästa vecka. Det har kommit upp nya saker på väggarna...
Trevlig helg på er! 
Mvh, 
Staffan  


Eleverna gör bokmärken på småslöjden av olika färger. 

Det kräver finmotorik och en viss precision om det ska bli bra!

Eleverna satte sin egen prägel på bokmärket genom att fylla i 
pratbubblor eller färglägga och klippa ut sin egen favoritkaraktär. 


Lektioner i demokrati tränar eleverna i att säga sina åsikter 
och att lyssna på varandra.
  


     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar