Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 12 april 2013

Fin start efter påsken!

Hej! 

Efter en veckas påsklov är vi tillbaka på banan igen. Vi har haft en riktigt bra vecka med en hel del roliga inslag. Vår afrikanska by börjar t.ex. ta form och eleverna har nu målat landskapet i byn och gjort klart hyddorna. Nu saknas bara människor, träd och djur. Den här veckan har eleverna övat mycket på engelska. I början av veckan övade eleverna på dialoger, sedan fick de nya dialoger i läxa och på fredagen blev det drama för hela slanten med statister och riktig rekvisita. Eleverna har utvecklats i engelska och just nu vågar alla uttrycka sig muntligt inför varandra, det är bra. Det viktiga är inte att lära sig en mängd enskilda ord, utan att lära sig använda fraser i olika vardagssituationer. I början av veckan gick eleverna runt i klassen och frågade upp saker de gillar på engelska och i slutet av veckan beställde de eller tog emot en beställning på "restaurang". Eleverna tyckte det var spännande, och jag också. Vi avslutade veckan med att skriva ett e-postmeddelande till varandra, en perfekt uppgift inför den kommande helgen. Vi har helt enkelt haft en trevlig vecka.

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan  


 
Eleverna övar engelska dialoger med varandra i klassrummet. 

Vi gjorde en kommunikativ övning där eleverna frågade 
och svarade varandra. Temat var "I like - what do you like?"

På småslöjden började eleverna med att göra en flod som rinner 
genom vår afrikanska by. 

Eleverna simmade flitigt på måndagen!

Eleverna målade bergen som ska finnas med i vår by. 

I vår by finns en grön regnskog, en gul savann och 
en brunrödaktig massajby. 

Så här långt kom vi den här veckan. Nästa vecka kommer 
vi att tillverka djur och människor till byn.

De afrikanska hyddorna med kreativa takfunderingar!

Vi har nu behandlat de flesta materialen i NO och eleverna
fick bl.a. i uppgift att sortera dem på datorn. 

At the restaurant. Kunden beställer här mat av servitrisen på engelska. 

Eleverna var servitriser, servitörer eller kunder på restaurangen. 
Kunden gjorde en beställning på engelska och fick också betala för sitt besök.  

Eleverna gjorde på fredagen klart målningen "Våren över Gripsholms slott".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar