Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 19 april 2013

En skapande vecka!

Hej!

Den här veckan byggde vi klart vår afrikanska by. Eleverna tyckte om att bygga massajer och djur, även om några också upplevde att det var rätt svårt. Byn står hur som helst färdig i klassrummet och jag är imponerad över vad eleverna har åstadkommit. Eleverna tyckte att matematiken var svår den här veckan då vi introducerade volymenheter. Vi har jobbat med enheterna liter och deciliter och syftet den här veckan var att se sambandet mellan deciliter och liter. Många elever ville däremot lära sig mera om dessa enheter. 

Eleverna deltog i en undersökning på tisdagen som handlade om barnkonventionen. De fick först se olika ord och begrepp som förknippas med FN och barnkonventionen. Efter det skulle eleverna fylla i tal som beskrev hur bekanta de var med dessa ord och begrepp. I nästa vecka kommer eleverna att få lära sig vad dessa ord och begrepp betyder, varvid samma blankett fylls i under tillfälle tre. Eleverna tyckte det var ganska svårt, vilket jag har full förståelse för. Vi gjorde i alla fall vårt bästa och det ska bli spännande att se hur undersökningen framskrider. Eleverna fick på torsdagen en forskningsuppgift om Tanzania. Eleverna fick ett faktapapper och ett frågepapper och skulle leta upp svar i texten. Det kluriga med uppgiften var inte att hitta svaren, utan att omvandla en faktatext till en egen text. Eleverna är ovana med den här sortens uppgifter och tyckte att det var både svårt och lite jobbigt. Samtidigt tyckte många elever att det var intressant och ville lära sig mera om Tanzania. Den här veckan kom med andra ord nästan ingenting gratis och eleverna har fått anstränga sig för att hänga med i svängarna. Så är det ibland, och därför hade vi en väldigt trevlig avslutning på veckan då eleverna på fredagen fick utforska en blogg skriven av en leopardelev. 

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan


Massajer och vilda djur byggda av piprensare, tyg och modellera.

Massajbyn är full av aktivitet och lyser upp i klara färger!

Ett lejon vandrar diskret på savannen alldeles intill floden.

En massaj med pilbåge, två massajer med spjut, en krokodil och två
giftormar hittar man i den afrikanska regnskogen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar