Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 25 januari 2013

Några tankar om religion i undervisningen...

Hej!

Den här veckan introducerade jag religion för eleverna. Vi pratade först och främst om vad religion är för något, men också vilka traditioner, högtider och cymboler som förknippas med religion. Vi bekantade oss också med folk med olika bakgrund och tittade lite närmare på vilka religioner som finns i Sverige. Eleverna hade givetvis hur många frågor som helst och jag försökte svara så gott jag kunde. Jag tycker det är viktigt att eleverna får ta del av olika religioner, men vill även att de fördjupar sig i kristendomen, som är den vanligaste religionen i deras omgivning. Eleverna behöver få insikt i varför vi är lediga för att fira jul och varför vi alltid besöker kyrkan under påsken. Jag förklarade för eleverna att religion handlar om att tro, men även om att försöka leva på rätt sätt. En elev konfronterade mig genast och sa: "men då är ju också trivselreglerna på tavlan i klassen religion". Denna härliga kommentar fick mig att berätta hur samhället håller fast vid sina kristna värderingar utan att man tänker på det i vardagen. Hur som helst, jag tyckte det var väldigt spännande att introducera ett helt nytt område och eleverna hade många mogna och kloka funderingar kring ämnet. 

På onsdagen drog vi ut till pulkabacken, och det var otroligt fint. Solen sken, eleverna njöt och backen kryllade av pulkor, snowracers, flygande mattor och spralliga barn. Vi har räknat matematik på datorn den här veckan och eleverna har haft mycket god arbetsro. Senare i veckan passade jag på att lära ut lite IT-kunskaper för eleverna. De har bland annat sorterat datorns skrivbord och ställt in datorns instrumentbräda med sina favoritprogram. Eleverna lär sig snabbt och de börjar bli duktiga på att navigera på datorn. Utöver detta och mycket annat så har eleverna också haft sitt allra första tabellförhör och gjort klart sin klasskalender. Ta en titt nere i bilderna för att se slutresultatet. Både eleverna och jag är nöjda! Den passar perfekt i vårt klassrum och eleverna har gjort alla moment själva. Fredagens hårda kyla utlöste för övrigt brandalarmet. Vi evakuerade lokalerna och samlades på gården för att invänta instruktioner. Så småningom kunde vi gå in igen och friskade upp minnet gällande utrymning. 

Imorgon blir det öppet hus på skolan, eleverna är taggade och vill göra gott ifrån sig :) Jag ser fram emot att få träffa åtminstone en del av er.  

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan
  

Schh... Harmonisk läsestund pågår!


Glada elever på väg till pulkabacken.

Där var det minsann full fart som gällde! Eleverna hade kul i backen.

Vädret kunde inte ha varit vackrare och solen gassade!
 Kanske lite kallt om man vill klaga på något :) 

 
Eleverna övar multiplikation på datorn. 

Jessica drar ett rörelsepass för att hålla värmen uppe
under brandutrymningen på fredagen. 

En leopard ville pröva en brandmans hjälm!

Den färdiga klasskalendern, del 1. 

Den färdiga klasskalendern, del 2. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar