Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 1 februari 2013

Mönster, former och färger!

Hej!

Den här veckan fick eleverna fördjupa sig i geometri. Vi inledde med att repetera de vanligaste tvådimensionella objekten som rektangel, romb, triangel, cirkel och kvadrat. Efter det pratade vi om tredimensionella objekt som kuber, koner, pyramider, rätblock och klot. Vi diskuterade djup, volym och höjd och eleverna förstod genast skillnaden mellan plana objekt och objekt med volym. Våra småslöjdsarbeten börjar ta ordentlig fart och eleverna är nu så gott som klara med husens inredning. Många elever hann även måla klart fasaden utanpå och tomma kartonglådor har plötsligt förvandlats till kreativa hem byggda med stor eftertanke och genom gott samarbete. Veckans kreativa bana fortsatte och på fredagen hade vi konsthistoria. Denna gång tittade vi närmare på Leonardo da Vincis sätt att måla. Elevernas uppgift blev en riktig utmaning, de skulle avbilda självaste Mona Lisa. För att över huvud taget kunna ta sig an denna uppgift så fick eleverna följa tio inledande steg som utgjorde konturerna i bilden. Nästa vecka fortsätter arbetet, eleverna tyckte det var riktigt roligt och de lyckades alla väldigt väl i sina arbeten. Jag ser fram emot att fortsätta med uppgiften, det känns som att det kan riktigt bra! Kort sammanfattat, en kreativ och produktiv vecka med hög energinivå, bra leoparder!

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan


Eleverna tränade bröstsim på måndagens simning. 

Eleverna skapar geometriska mönster på datorn.

Eleverna målar den yttre fasaden på deras hus.

Alla hjälptes åt när husen fick färg i verkstaden.

En kartonglåda har förvandlats till ett vitt och modernt hus!

Eleverna läser upp egna berättelser högt i klassen. 

Under öppet hus på lördagen gjorde eleverna en 
presentation som handlade om att få beröm av någon.


Elevernas förmåga att själva lära sig hantera effekterna 
i sina presentationer fortsätter att imponera på mig. 


Eleverna avbildar Mona Lisa av Leonardo da Vinci.  

Vi inledde gemensamt genom att göra konturerna med blyertspenna. 

När de välkända konturerna i Mona Lisa är formade kan eleverna
 börja måla själva bilden. Det hann vi inte med på en lektion. 

Eleverna var energiska och kom bra igång med arbetet. 
Nästa gång färglägger vi och gör bakgrunden i bilden. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar