Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 18 januari 2013

Spännande självstudier!

Hej!

En ny vecka har avverkats på Gripsholmsskolan och det har varit en givande  sådan. Den här veckan skulle eleverna ta med sig ett spännande tekniskt föremål hemifrån. Avsikten var att de skulle ta reda på grundläggande fakta om föremålet och lära sig mera om hur det används. Utöver detta fick eleverna i uppgift att reflektera över hur föremålet kommer att utvecklas i framtiden. Det var fascinerande att lyssna på elevernas presentationer och man kunde se att många fick aha-upplevelser. Föremålen som eleverna hade med sig var allt från en modern iPod till ett urgammalt kammarlås. Självstudier i den här formen är motiverande för att eleverna själva får välja forskningsobjektet. En av eleverna som hade med sig en miniräknare uttryckte sig inspirerat ”jag vill veta hur miniräknaren kan veta alla svar. Det är sådana tankar som utvecklar kreativitet och ger eleverna motivation och utökade kunskaper.

Den här veckan har vi presenterat flera arbeten muntligt. Det är bra för eleverna att regelbundet stå och berätta om saker inför andra, den kunskapen har man nytta av hela livet. Tröskeln att ställa sig upp och berätta något framför klassen har blivit betydligt lägre. Eleverna är numera entusiastiska och nyfikna på att hålla presentationer, jämfört med tidigare då det ofta kändes lite otäckt. Eleverna har gjort mycket bra ifrån sig den här veckan och det har varit intressant att iaktta hur allting hela tiden går framåt. Bra jobbat leoparder! 

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan 

Veckan inleddes med av vi blev bjudna på goda bakelser
av denna leopard som fyllde år i söndags! 

Eleverna på måndagssimningen. Jag fick följa med!

Tekniska föremål. Här ses en häftig militärficklampa...

Det äldsta tekniska föremålet torde vara det här gamla
kammarlåset som har flera hundra år på nacken. 

Body parts. Eleverna gjorde det här arbetet i engelska
för att lära sig var kroppsdelarna sitter.

De avbildade sig sig själva i shorts och T-shirt för att se
armar, händer, ben, knän och tår lite lättare.  

Tekniska föremål, presentation. Här presenteras en 
telefon.

Här presenteras batteriet och till och med magistern fick 
sig några aha-upplevelser! 

Skapa till berättelser. Eleverna skrev gruppvis en berättelse, varefter de
byggde miljön och karaktärerna i kartonghus. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar