Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 7 december 2012

Grattis Finland på 95-års dagen!

Hej!

Finland fyllde år i veckan. Sedan 95 år tillbaka har landet varit självständigt efter att ha tillhört både Sverige och Ryssland. Vi uppmärksammade denna speciella torsdag genom att hålla morgonsamling med alla elever på skolan. Finland har fått betala ett dyrt pris för sin självständighet och därför känns det också bra att vi får möjlighet att uppmärksamma dagen tillsammans med eleverna. Vi tog också tillfället i akt att gratulera Marta och Juho som fyllde jämna år i år och hela skolan sjöng för dem. Grattis till er båda! 

Den här veckan har vi varit på julföreställning till Munkhagskyrkan. Vi fick en inbjudan och fick se en trevlig dockteater kring julens händelser. I svenska har vi skrivit egna reklamaffischer. Eleverna tyckte det var väldigt kul att få sälja och bjuda ut olika tjänster. Ta en titt nedan så får ni ett utkast av vad eleverna ville göra reklam för! Vi har också inlett ett nytt räknesätt i matematik...

Snart är det jullov och det är dags att sikta in oss på vårt uppträdande på julfesten. Jag ser fram emot denna dag, även om vi har en hel del att beta av innan dess. 

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan  


Den här fina pepparkakan låg på mitt skrivbord måndag morgon. 
Vilka omtänksamma elever man har! God var den också.

Finlands självständighetsdag 6 december år 1917. Ett 
mycket viktigt datum i den finska kalendern. 

Vi uppvaktade Finland på 95-årsdagen genom att hålla morgonsamling
med hela skolan. Jag fick hålla i trådarna denna gång!

Jubilarerna Marta och Juho fyller jämna år och blir också uppvaktade 
av hela skolan under torsdagens morgonsamling. 

Julföreställningen i Munkhagskyrkan bjöd oss på en dockteater!  

Eleverna diskuterar kläder med varandra på engelska.

Eleverna gjorde kreativa jultavlor på småslöjden.

Arbete med reklam. Här säljer en elev tuppar för 200 kronor styck!

Häftig reklam! Man blir helt klart intresserad av produkten.

Rea på halsdukar i Stockholm...

Man kan inget annat än hålla med om den här reklamen!

Magistern åker gärna hit och fyndar nya fälgar till sin bil :)

Eleverna skapade tvåans tabell på datorn i Pages. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar