Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 16 november 2012

Med sinnena på helspänn!


Hej!

Den här veckan har vi startat upp ett nytt tema i NO, nämligen människans sinnen. Vi hade stationsundervisning i klassen och eleverna fick aktivera sina fem sinnen genom att ta in information på olika sätt och med hjälp av sina sinnen. I svenska har eleverna producerat massvis med texter och bl.a. skrivit om olika aktiviteter som de gör under veckan. Plötsligt kan jag läsa att eleverna t.ex. tjatar om godis med sina mammor på lördagar :) I småslöjd har vi också inlett ett nytt tema och arbete med ståltråd. Vi började med att göra ståltrådsöglor som vi blåste såpbubblor med ute. De blev fina och fungerade också som de skulle! 

Utvecklingssamtalen är nu i full gång och det har varit trevligt att få en enskild pratstund med er föräldrar och med eleverna. Det är sällan vi alla hinner prata ut ordentligt under skoldagen. Vi som inte träffats ännu, hoppas vi ses i nästa vecka. Välkomna på samtal!

Trevlig helg!

Mvh, 

Staffan 


Människans sinnen - Hörsel. Eleverna lyssnade på olika ljud och 
tog på så sätt in information genom hörselsinnet. 


Människans sinnen - Känsel. Eleverna kände på föremål i påsen
och skrev sedan vilket sinne de aktiverat i sitt arbetsblad.

Människans sinnen. Lukt- och smaksinnet. Eleverna fick dricka vatten
efter att de smakat på starka kryddor!

Människans sinnen - Syn. Eleverna hittade synvillorna på bilderna!


Eleverna tillverkade roliga ståltrådsöglor på småslöjden.

Vi testade dem ute och de fungerade alldeles utmärkt!

Fakta om Sverige. Eleverna arbetade med olika områden som förknippas med 
Sverige. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar