Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 3 februari 2012

Konstnärlig vecka!

Hej!

Den här veckan blev en riktig konstnärsvecka med bl.a. akrobatiska och sensomotoriska övningar, bildredigering, musikalövning och inspirerande grafisk formgivning. Det sistnämnda blev onekligen veckans höjdpunkt då jag på torsdagen fick gå runt och njuta av elevernas spontana kreativitet och konstnärlighet. Att torsdagens dagsvistelse på Grafikens hus blev en succé berodde först och främst på det goda upplägget, men också på en kunnig och pedagogiskt skicklig lärare, Lars-Göran. Detta gjorde eleverna inspirerade och motiverade och det tog inte länge innan eleverna började ta i allt mera då de ristade in former i sin träbräda. Arbetet med kniv ledde ju visserligen till många trötta fingrar och en del plåster som fick komma till användning. Inga större skador skedde dock tack vare bra anvisningar! 

Den här veckan fick vi pussla lite med utrymmena, men det visade sig gå riktigt bra. Eleverna har varit skötsamma, något uppspelta, men väldigt glada hela veckan. För att göra ett urval ur veckans alla aktiviteter så kan nämnas att vi redan på måndagen fick friska upp minnet när det gällde heartware. Ord och begrepp som hör ihop med konsten att lyckas med något och att klara av mera än man tror blev en inledande repetition. Sedan introducerades temat "vad är jag bra på?" och "vad kan jag bli bättre på?" Eftersom Renata Chlumska inte kunde vara på plats personligen denna gång, så blev det istället en skypeträff med henne och eleverna fick småningom en ny läxa att jobba med. Det har varit mycket arbete med datorn denna vecka, bl.a. att bekanta sig lite närmare med webbkameran och redigera porträtt. Vi har också haft givande, akrobatiska sensomotoriska övningar den här veckan, då eleverna bl.a. skulle försöka hålla balansen genom att parvis bygga broar bestående av arm- och benkraft samt två elever ovanpå varandra. Eleverna skrattade högt och tyckte det var roligt. Veckan avslutade vi genom att på fredagen öva sånger inför en barnmusikal som vi kommer att besöka i Strängnäs nästa månad. På eftermiddagen såg eleverna som avslutning på veckan på en spännande film. En positiv och energifull vecka kryddat med konstnärliga ingredienser får mig att se framemot nästa vecka. Det är för övrigt skönt att vara helt och hållet frisk nu och jag känner mig full av energi igen. Ha det bra så länge! 

Trevlig helg!

Mvh,
Staffan   


Bilder från veckan:

Skypeträff med Renata Chlumska och diskussion om heartware...

Arbete med webbkameran och Photo booth...

Mattelektionerna i matsalen fungerade utmärkt!  

Medvetna sensomotoriska övningar tränar elevernas rörelseförmåga 
och stimulerar hjärnan.  

Introduktion av dagens arbete med en mycket pedagogisk Lars-Göran. 

Arbetet gick ut på att formgiva linoleumplattorna,
 och sedan skära ut mönstret med skolanpassade knivar. 

Då det vackra mönstret är gjort tar det massiva skärarbetet vid.  

Eleverna tyckte att det var väldigt roligt att skära, 
men också att det var lite tungt för fingrarna. 

När plattorna var klart utskurna satte Lars-Göran dem i den här
tryckmaskinen och eleverna var mycket förväntansfulla inför vad som skulle hända! 

Vips! Så hade massvis med vackra konstverk skapats av eleverna. 
Den konstnärliga ådran i klassen har än en gång visat sig från sin bästa sida!

I samband med tryckandet så trycktes även motiven på papper. Här får 
eleverna möjlighet att berätta om tankegångarna bakom bilden. Viktigt moment!

På fredagen samlades ettorna och tvåorna för att öva på låtar inför
en barnmusikal som kommer att gå av stapeln i Strängnäs i mars. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar