Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 27 januari 2012

Tillbaka efter en veckas paus!

Hej!

Det visar sig att det finns saker man inte kan göra något åt, saker som griper tag i en vare sig man vill det eller inte. Det gjorde influensan med mig. Det som började med den klassiska ont-i-halsen-känslan slutade med en hel veckas frånvaro och en obehaglig och smärtsam tillvaro hemma. Jag kan i efterhand konstatera att jag är tacksam över en så asketisk sak som att få ha hälsan i behåll efter denna långa ovänliga period...

Som tur är räddade Axel hela min sjuka vecka genom att ställa upp som min vikarie. Efter att ha kollat med eleverna så verkar det som att det har gått riktigt bra ändå och Axel är både skicklig och flexibel. Virpi ska också ha ett tack för att hon kunde ställa upp några timmar! Det känns mycket bra att vara tillbaka, men det tog ett tag innan jag fick ordning på vilka uppgifter eleverna gjort och inte gjort, var allt material fanns o.s.v. Det blev en kortare vecka för mig, trots att eleverna har haft en fullspäckad vecka. Jag får verkligen berömma dem den här veckan, den iver och det engagemang de uppvisar när jag kommer tillbaka är värt all heder! Den senare delen av veckan har vi bl.a arbetat med vokaler, presenterat  en gammal teknikläxa, sysslat med klurig problemlösning och lärt oss mera om romerska siffror. Det sistnämnda tyckte eleverna var spännande. I nästa vecka blir det ett rätt varierande program, det ser jag framemot.

Trevlig helg!

Mvh, Staffan

Arbete med långa och korta vokaler i vokalhuset. 

Presentationer av hemläxan i teknik...

Isbanan ute underhåller eleverna varje rast!

Matematiska problem löses på datorn...

Stationsövningen om vokaler var givande och eleverna var 
motiverade och engagerade!

Station 1: Komma ihåg vokalerna och skriva ner dem...

Station 5: Forma vokaler med kroppen. Här formas "A" tydligt och klart.

Vokalen "Y" i kreativ uppsättning!

Leksaksdagen på fredagar är alltid lika uppskattad...

Eleverna har olika leksaker med sig, vilket medför olika aktiviteter i klassen. 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar