Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

lördag 3 december 2011

Vi närmar oss andra advent!

Hej!

Vi närmar oss andra advent och har haft en livlig vecka uppe i Viken. Med tanke på att julfesten och  jullovet närmar sig så har vi nu äntligen dragit igång med övningarna på allvar! Vi har valt rollerna och eleverna börjar redan kunna några av låtarna. På måndagen hade vi övning med Delfinerna i förskolan och Maarit har varit duktig på att spela, öva rörelser och överlag motivera eleverna i de olika sångerna.  Det ska bli kul att öva vidare framöver och jag är säker på att det kommer att bli riktigt bra! 

På tisdag blev det skolbio och vi fick titta på en film som var riktigt bra. Den handlade om en katt som blev en människa. Eleverna tyckte om filmen, trots att den stannade tvärt två gånger p.g.a. tekniska problem. Väl inne i vårt tillfälliga klassrum introducerade jag senare tiotal och ental för eleverna, eftersom jag har märkt att eleverna ibland blandar om entalen och tiotalen. Vi kommer att fortsätta med det i nästa vecka, samtidigt som det är en mycket bra förkunskap som eleverna kommer att ha stor nytta av inför det kommande läsåret. I svenska har vi arbetat med ck-ljudet och letat upp, skrivit och ritat ord som innehåller ck-ljud. När jag frågade eleverna vad de lärt sig denna vecka så nämnde många just detta, och jag är glad över hur självgående eleverna blivit när de jobbar i sina svenskaböcker. De läser instruktionerna själva, gör övningarna och frågar upp om något är oklart. I nästa vecka arbetar vi vidare med ny grammatik.  

På fredag hade vi gemensam morgonsamling tillsammans med Tigrarna, tände det andra ljuset och övade nya sånger till julfesten. Det var riktigt mysigt och något vi gärna fortsätter med. Veckan avslutades i vanlig ordning med leksaksdagen och den här gången tränade jag gitarr med några elever. Det hoppas jag kunna fortsätta med, eftersom det både är kul och stimulerar tankeverksamheten på bästa sätt.  

Trevlig helg på er allihopa!

Mvh,

Staffan

Eleverna pysslar till sig geometriska gubbar...


Skolbion på tisdagen var spännande!

Leoparderna har blivit allt mer självgående när de arbetar i svenskaboken.

Stolt att få öppna lucka nummer två i adventskalendern!

Det är viktigt att ha roligt då man lär sig spela :)

Att lära sig spela gitarr kräver både stark koncentrationsförmåga
och tränar minnet på ett roligt sätt! 

Övning av julsånger tillsammans med Tigrarna. 



1 kommentar: