Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 25 november 2011

När vi tänder ett ljus i advent!

Hej!

Veckan inleddes med ett spontant besök av brandkåren som kom och hälsade på oss för att upplysa eleverna om brandsäkerhet. Samma besök gjordes även ifjol och eleverna var duktiga på att komma ihåg vad som är viktigt att tänka på om det t.ex. skulle börja brinna. Under matematiken den här veckan har vi fokuserat på geometri och att avbilda och arbeta med geometriska figurer. Våra tillfälligt nya utrymmen har gett goda möjligheter till att vara ute mycket och det har vi också utnyttjat. På skolgården finns en hel del geometriska föremål att undersöka! Vi har även studerat geometriska former på datorn. Eleverna har börjat skriva dagbok den här veckan på sina datorer och gjort egna geometriska former i skrivprogrammet. I svenska har vi studerat böckerna i bokhyllan lite närmare och svarat på olika frågor som berör böcker och litteratur på datorn. Vi har även skrivit fakta om lodjuret och haft problemlösning med rymdtema. Eftersom jag själv är väldigt fascinerad och intresserad av rymden så har eleverna också fått lära sig mera om solen och planeterna genom ett program på datorn. Veckan avslutades med en charmerande ljustillställning i adventskyrkan. Eleverna ska ha all beröm... De satte tysta och stilla, de lyssnade på prästen och sjöng vackert de inövade sångerna. 

Trevlig helg!

Mvh, 
Staffan       
Brandkåren kom på ett spontant besök och pratade om 
brandsäkerhet. Eleverna kom ihåg mycket från ifjol då de var på besök.

Utematte. Koncentration och glatt humör är då A och O!

Leta geometriska former ute! De här två 
gossarna hade full kontroll på det. 

Lektion i svenska. Vi spelar spel med brickor som ger eleverna 
bokstavsträning och en ordentlig dos tankeverksamhet. 

Datalektion i klädkorridoren! Jag är imponerad över elevernas 
goda arbetsro. Det spelar egentligen ingen roll var man jobbar 
om man vet vad som ska göras :)

Ett sätt att skriva svaren på är att använda kompisens rygg.
 Detta kräver dock gott samarbete!

Pigg och motiverad även om skolgården 
förvandlats till ett lerträsk... 

Problemlösning med rymdmatte. Planeter, klockslag 
och kluriga uträkningar! Eleverna tyckte det var roligt.

Fredagens adventskyrka blev stämningsfull med högtidlig, 
precis som den bör vara. 
Tvåorna stod denna gång för programmet, och de gjorde det alldeles lysande ;)

Efter kyrkan blev det glögg och pepparkaka ute. Det tackar vi för! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar