Om mig

Mitt foto
Jag heter Staffan Granfors och är klasslärare för årskurs 2 Delfiner. Jag är utbildad pedagogie magister på Åbo Akademi i Vasa, Finland. På denna blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och berätta om vad vi gjort i klassen. Välkomna att följa med vår blogg! Vänliga hälsningar Staffan

fredag 19 augusti 2011

Första skolveckan!

Hej!

Den första veckan är avklarad och eleverna har redan börjat bli bekväma i den nya skolmiljön. Det har varit mycket fokus på regler och rutiner de första dagarna. De tyckte det var spännande att gå på rundvandring och se alla klassrum i de båda byggnaderna. Vi startade med att bekanta oss med varandra igen genom olika samarbetslekar. Redan den andra dagen presenterade jag Trivsam skola-programmet för dem och höll lektion 1 av 10. Vi hade väldigt givande diskussioner och övningar och eleverna var spontana. Jag tycker att det är väldigt viktigt att alla elever känner sig trygga i skolan och upplever skolan som en rolig plats att vara på. Jag kan konstatera att det har hänt en hel del positiva saker under sommaren. Inte bara det att eleverna vuxit på längden, utan också som människor. Jag har en harmonisk och pigg klass som står utanför dörren i väntan på att komma in på morgonen. Det märks tydligt att eleverna blivit lite äldre och blivit lugnare. Samma upptäckarglädje finns som tur är kvar, men det är ett helt annat klimat i klassen jämfört med förskoleåret. Alla känner varandra, alla vet hur det mesta går till i skolan och det känns oerhört bra att få starta upp det nya läsåret! Vi ses i nästa vecka.

Ha en trevlig helg!

Mvh, Staffan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar